Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorCantay, Gönül
dc.contributor.authorPapila, Aytül
dc.date.accessioned2022-06-20T20:42:53Z
dc.date.available2022-06-20T20:42:53Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/3486
dc.descriptionTez (Doktora) -- Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006.en_US
dc.descriptionKaynakça var.en_US
dc.description.abstractBu çalışma, Osmanlı mimarisinin "Klasik Dönem'inin yaratıcısı olan Mimar Sinan'ın 1540-1570 yılları arasında inşa ettiği camilerin plan tipolojisine bağlı olarak süsleme programını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Mimar Sinan'ın Osmanlı sanatındaki önemini ve katkılarını ifade edebilmek için, Mimar Sinan'ın yaşamı ve eserleri, onun ortaya çıkmasını sağlayan Osmanlı İmparatorluğu'nun sanatsal, toplumsal ve ekonomik yapısı üzerine kaynak araştırması yapılmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında, Sinan'in 1540-1570 yılları arasında inşa ettiği ve dini mimarisindeki temel arayışı olan merkezi kubbe ile örtülü bütünsel bir mekâna ulaşma çabasının aşamalarını yansıtan Üsküdar Mihrimah Sultan, Şehzade Camii, Hadım İbrahim Paşa Camii, Süleymaniye Camii, Rüstem Paşa Camii, Edirnekapı Mihrimah Sultan Camii ve Kadırga Sokollu Camii üzerinde kaynak araştırması yapılmıştır. Çalışmanın üçüncü aşamasını, bu yapılar üzerindeki görsel araştırmalar oluşturdu. Yapıların süsleme programını ortaya koymak için, mekânsal ve cephesel özellikleri yerinde incelenmiş ve fotoğraflarla belgelenmiştir. Çalışmanın dördüncü aşaması, elde edilen bilgilerin değerlendirme sürecini oluşturmuştur. Merkezi kubbenin etrafında örgütlenmiş üst örtü sisteminin biçimlendirdiği mekân kuruluşundaki, duvar ve cepheleri, mimari elemanlar ile yüzey parçalarına bölerek bu yüzeylerdeki süsleme malzeme, teknik ve motif kuruluşları belirlenmiş ve plana bağlı olarak ortak noktaları ve farklılıkları ortaya konmuştur. Sonuç bölümünde, Klasik Osmanlı Mimarisinde, süsleme programının, iç mekanda kubbe, yarım ve çeyrek kubbeler, kemerler, payeler, mihrap duvarı, mahfiller ve kuzey duvarında, cephelerde merkezi kubbe ve son cemaat yerinde, xiii mimari elemanlarla tanımlanan yüzeylerde yoğunlaşarak, görselliği bu noktalara çekerek "mimariyi" açıklayıcı olduğu görülmüştür. Süslemenin taşıdığı renk ve doku zenginliğinin, motif özelliklerinin ve matematiksel kuruluşlarının yarattığı görsel estetiğin, bu yapıların inşaat amacıyla bağlantılı olarak verilmek istenen anlamın (mesajın) taşıyıcıları olduğu ortaya çıkarılmıştır.en_US
dc.format.medium2 cilt <1. cilt XXVIII, 418 sayfa, 2. cilt 7 sayfa> ; 29 cm.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesien_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleMimar Sinan’ın 1540-1570 yılları arasında İstanbul’da inşa ettiği camilerdeki süsleme programıen_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı Türk İslam Sanatları Programıen_US
dc.institutionauthorPapila, Aytülen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.demirbas0046292en_US
dc.identifier.yrd54E93B98-C0EA-4C9F-806C-C30B22418619en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster