Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorTürker, Ebru Aykut
dc.date.accessioned2022-06-08T18:33:23Z
dc.date.available2022-06-08T18:33:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1300-2864
dc.identifier.urihttps://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpBd05EWTNOdz09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/388
dc.description.abstractTüm dünyada farklı kültürlerde görülen yağmur ritüelleri son derece zengin sembolikunsurlar ihtiva eder. Bu sembolik unsurlardan biri de insan kafatasıdır. Etnografik araştırmalar,suya batırıldığı takdirde insan kafatasının yağmur yağdıracağı itikadına dayanan yağmurritüellerinin en azından 19. yüzyıldan itibaren Anadolu’da mevcut olduğuna; dahası, bölgeniniç ve doğu kesimlerinde söz konusu kafanın veya kafatasının her zaman değilse de genelliklegayrimüslim mezarlıklarından alındığına işaret ediyor. Bu makalede, din, necâset ve arınmaüzerine yapılmış antropolojik çalışmalara referansla, bu halk inancını ve pratiği inceliyorum.Tartışmaya açık biçimde, "gâvur" kafatasları/kafalarının necâseti temsil ettiğini, bunlarınsuya batırılması veya atılmasının ise Tanrı’nın öfkesini yatıştırmaya yönelik bir neviarın(dır)ma pratiği olduğunu ileri sürüyorum. Son olarak, 1858’de Erzincan’da cereyan edenbir hadiseyi, üç hemşehrinin yağmur yağdırır ümidiyle bir Ortodoks Hristiyanın mezarınıaçıp çıkardıkları kafayı Fırat nehrine sarkıtmalarıyla ilgili vakayı, tarihsel bağlamı içinde elealıyorum.en_US
dc.description.abstractRainmaking rituals in different cultures all over the world involve rich symbolic elements, including human skulls. Ethnographic studies demonstrate that the rainmaking ritual which rests on the popular belief that human skulls possess the power of invoking rain, provided they be immersed in water is found in Anatolia at least from the 19thcentury onwards. Moreover, these studies also indicate that the human skulls or heads used in rainmaking rituals in the central and eastern parts of the region are usually but not exclusively exhumed from non-Muslims cemeteries. In this essay, I explore this popular belief and practice with particular reference to anthropological literature on religion, moral impurity, and purification. I claim that "infidel" skulls/heads arguably stand for moral impurity while immersing or throwing them in water represents an act of purification that would supposedly appease God’s wrath. Lastly, I shift my focus to an incident occurred in 1858 in Erzincan where three fellow countrymen dug up the grave of an Orthodox Christian, abstracted his head, and threw it into the Euphrates with the intent to make rain and examine this case in its historical context.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.relation.ispartofKebikeç İnsan Bilimleri İçin Kaynak Araştırmaları Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBeşeri Bilimleren_US
dc.titleNecâset, "Gâvur" Kafatasları ve 19. Yüzyıl Ortasında Doğu Anadolu’da bir Yağmur Ritüelien_US
dc.title.alternativeMoral Impurity, "Infidel" Skulls and a Rainmaking Ritual in the mid-19th Century Eastern Anatoliaen_US
dc.typearticleen_US
dc.department. . .en_US
dc.institutionauthor. . .
dc.identifier.volume46en_US
dc.identifier.issue46en_US
dc.identifier.startpage189en_US
dc.identifier.endpage218en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.trdizinidTXpBd05EWTNOdz09en_US


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster