Özet
Tasarım kavramı söz konusu olduğunda en büyük ve çarpıcı gelişmeyi otomotiv sektöründe görebiliriz. Bu gelişimin arkasında ise görünenden çok daha kapsamlı bir süreç yattığı söyleyebiliriz. Bu çalışmada bu sürecin nasıl işlediğine, bileşenlerinin neler olduğuna, tasarımcılar olarak bizlerin bu çok boyutlu süreçlerin içinde nasıl bir yere sahip olması gerektiğini ve bugüne kadarki gelişimlerin içinde tasarımcıların donanımlarının bu süreçlere nasıl etki ettiğine yer verilmektedir. Üç bölüm olarak ele alman bu araştırma çalışmasının ilk bölümünü, tasarım olgusuna ilişkin kavramların tanımlanmasına ve otomobil tasarımını oluşturan kavramların boyutları ve süreçlerinin incelemesine, yükselen ve düşen değerler, ihtiyaçlar, eğilimler gibi kavramların bugüne kadarki kilometre taşı olmuş örneklerle birlikte tarihsel gelişim içindeki yeri, sosyo-kültürel ve ekonomik boyutlarıyla birlikte değerlendirilmesine yer verilmektedir. İkinci bölümde; otomobilin bugüne kadar geçirmiş olduğu evrime, morfolojik değişimlerin nedenlerine, tasarlama yöntemlerinin araştırılmasına ve bu süreçlere etkisi olan 'analoji ve algısal', 'simgesellik', 'reflektif, 'statü sembolü', 'süreklilik', 're-dizayn', 'marka ve ürün kimliği', 'tasarımcı kimliği' ve 'değer' gibi kavramların analizlerine yer verilmektedir. Üçüncü bölümde ise; otomobil tasarımının bu araştırılan süreçleri ve kavramlarını doğrultusunda etkili olmuş ve etkileri halen devam eden tasarıma yönelik akımların, kavramsal yaklaşımların ve eğilimlerin incelenmesine yer verilmektedir. Anahtar Sözcükler: Estetik, Algılama, Sosyo-kültürel, Yükselen Değerler, Düşen Değerler, Sürdürülebilirlik, Ekonomiklik, Kavramsallık, Simgesellik, Süreklilik, Üretilebilirlik, Karşılanabilirlik, Statü Sembolü, Marka, Ürün Kimliği, İleri teknoloji, Kullanıcı Dostu, Ekolojik.