Özet
In this study, the use of the Analytic Hierarchy Process (AHP) method in the evaluation of the competitiveproperties of industrial product designs is investigated. After giving information about the usage of themethod and the related literature, a field study is presented in which 5 vacuum cleaner designs wereevaluated to find the one that would be the most competitive in markets. During this study, initially themain objective and the appropriate evaluation criteria were determined followed by the determination andcomparison of the importance values of the criteria and design alternatives. Afterwards, design alternativeswere evaluated by using AHP method-specific tools and the performance values of the 5 design alternativeswere found. These values were listed in a descending order, determining the competitiveness of each designalternative according to each other. At the final sections the findings were interpreted and conclusions aboutthe use of the method were presented.
Bu çalışmada endüstri ürün tasarımlarının rekabetçi özelliklerinin değerlendirilmesinde Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) yöntemi kullanımı incelenmiştir. Yöntemin kullanımı ve ilgili literatür hakkında bilgi verildikten sonra 5 elektrik süpürgesi tasarımın değerlendirilip piyasada en rekabetçi olacak tasarımın belirlendiği bir alan çalışması sunulmuştur. Alan çalışmasında öncelikle ana hedef ve buna uygun değerlendirme ölçütleri belirlenmiş, ölçüt ve tasarım alternatiflerinin birbirlerine göre önem dereceleri incelenmiştir. Sonrasında tasarım alternatifleri yöntemce sağlanan araçlar yardımıyla değerlendirilmiş ve eldeki 5 tasarımın başarım değerleri ortaya çıkartılmıştır. Elde edilen sonuçlar, büyükten küçüğe sıralanmış ve en yüksek başarım değerine sahip tasarım, en rekabetçi ürün olarak belirlenmiştir. Sonuç bölümünde bu bulgular yorumlanmış, yöntemin sağladığı faydalar açıklanmıştır.