Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
Eğitimde Satranç
dc.contributor.author | Köksal, Atakan | |
dc.date.accessioned | 2022-06-08T18:33:52Z | |
dc.date.available | 2022-06-08T18:33:52Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.issn | 1302-8944 | |
dc.identifier.issn | 2146-5983 | |
dc.identifier.uri | https://app.trdizin.gov.tr/makale/T0RVM09UazU/egit | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14124/438 | |
dc.description.abstract | Satranç, içinde farklı türde bir çok öge bulunduran, birbirine aykırı bir çok şeylerden oluşan ve ataklara dayalı bir eğitimsel etkinlik olarak kabul edilmektedir. Eğitimsel olarak ise, satrancın yaratıcılığı, okumayı, zekayı, muhakeme ve düşünme becerilerini geliştirdiği görülmektedir. Ayrıca satranç, hayal gücünü de geliştirir. Araştırma sonuçları satrancın öğrencilerin öğrenmeleri üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Bazı ülkeler satrancı eğitim programları çerçevesinde ayrı bir ders olarak okutmaktadırlar. Ülkemiz de de satrancım eğitim programına girmesi yönünde çalışmalar yapılmaktadır. Bu çalışmaların ayrı bir ders olarak programa alınması ve öğrenci gelişimine ne düzeyde katkıda bulunduğunu belirlemek için Türkiye’de de çalışmalar yapılmalıdır. | en_US |
dc.description.abstract | Chess includes many characteristics, consisted of many opposites and is accepted as an educational activity based on attacks. For educational purposes, chess improves creativity, reading, IQ, analitical and thinking skills. It also improves imagination. Findings of research point out that chess has a positive influence on student learning. Some countries integrated chess in their educational curriculum as a separate course. Recently, there has been efforts to include chess in the education programs in Turkey as well. More studies needed to determine and to include chess in educational programs as an independent course and to what extend it contributes to student development in Turkey. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.relation.ispartof | Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Biyoloji | en_US |
dc.subject | Eğitim | en_US |
dc.subject | Eğitim Araştırmaları | en_US |
dc.title | Eğitimde Satranç | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.department | . . . | en_US |
dc.institutionauthor | . . . | |
dc.identifier.issue | 12 | en_US |
dc.identifier.startpage | 17 | en_US |
dc.identifier.endpage | 27 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.identifier.trdizinid | T0RVM09UazU/egit | en_US |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |
This item appears in the following Collection(s)
-
TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [751]
TR-Dizin Indexed Publications Collection