Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Still life fotoğrafta tasarım
Özet
Still life fotoğraf stüdyoda oluşturulur. Stüdyo, fotoğraf çekimini kolaylaştıracak her türlü donanıma sahiptir. Setin hazırlanmasından konunun aydınlatılmasına, kameranın ayarlanmasına kadar bütün çalışmalar rahatlıkla yapılır. Still life fotoğrafın konusu nesnelerdir. Fotoğrafçının amacı; bir nesneyi tanıtmak olabileceği gibi bazen nesneleri bir konuyu anlatırken araç olarak kullanabilir. Bu iki durumda da hem teknik hem de tasarım bilgilerine ve çok deneyime sahip olması gereklidir. Still life fotoğrafta, fotoğrafçı amacına hizmet edecek nesneleri bir fon üzerinde bir araya getirir, düzenler. Bu çalışma, kesinlikle gelişigüzel değildir. Fotoğrafta yer alan nesnelerin, elemanların orada "var olma nedenleri" vardır. Bir fotoğrafta, nesneler gelişigüzel bırakılmış, dağıtılmış izlenimi verseler bile her bir eleman düşünerek, tasarlanarak yerleştirilir. Bu, çekim öncesi bir çalışma evresinin var olduğunu gösterir. Fotoğrafçı nesnesini ve konusunu seçtikten sonra amacını belirler. Amacı doğrultusunda en uygun düzenlemeyi sağlamak için tasarım yapar. Tasarım, bir görüntünün oluşturulmasında yaratıcı çözümlerin, seçeneklerin eskiz halinde ortaya konduğu bir ön çalışmadır. Fotoğrafçı bir konuyu, nesneyi fotoğrafında anlatırken pek çok seçeneğe sahiptir. Hangi görsel öğeleri, hangi görüş açısını ve bakış noktasını kullanacağına, nesneyi hangi pozisyonda, hangi fon üzerinde ve nasıl bir aydınlatma ile görüntüleyeceğine, fotoğrafın formatına çekim öncesi karar verir. Görüntünün ilgi çekiciliği, fotoğrafçının yaratıcılığı ölçüsünde artar. Still life fotoğrafçısının elindeki nesneleri birer hammadde olarak kabul ede biliriz. Fotoğrafçı bu hammaddeyi; tekniği, estetik görüşü ve yaratıcılığı ölçüsünde işler, şekillendirir. Nesneye ilgi çekici, yeni görünümler kazandırır. Bu şekilde, çok sıradan bir nesne bile fotoğrafçının görüntüsünde bir değer ve anlam kazanabilir. Still life fotoğraflar, genellikle nesnelerin ve konuların tanıtımı, reklamı için üretilir. Bu tür still life fotoğraflar, konusu olan nesneyi satmalıdır. Görüntü, izleyicinin hem dikkatini çekmeli, hem ürünü denemeye özendirmelidir. Still life fotoğraf, fotoğrafçının mesajını, düşüncesini iletmesinde bir araçtır. İzleyici, bu mesajı kesinlikle almalıdır. Bunun için görüntünün özenle kompoze edilmesi ve tasarımın güçlü olması zorunludur. Tasarımın önemli rol oynadığı grafik görüntülerin inandırma güçleri inkâr edilemez. Grafik bir görüntü, görsel öğelerin dikkatli kullanılması ile oluşur ve anlatım tarzı az, öz, doğru ve etkilidir. Fotoğrafa özgü en önemli görsel öge, ışık ve oluşturduğu gölgelerdir. Bir görüntünün etkileyici olmasında bence başlıca konu, uygun ve etkileyici bir aydınlatmadır. Fotoğrafçının en önemli becerisi, ışık ile nesneyi yeniden yaratmasıdır. Nokta, çizgi, form, doku, renk ve ton değerleri, hepsi grafik özelliklerdir. Görüntünün organize edilmesinde bu öğelerden faydalanılır. Kendine özgü, kapalı bir forma sahip nesnesiyle bile fotoğrafçı, bu öğeleri ayırt edip görüntüsünde dengeli, uyumlu bir düzenleme yapabilir. Hareket izleniminin uyandırılması görüntüye canlılık, ilgi çekicilik katar ve fotoğrafta çeşitli sembollerle anlatılır. Perspektif, konuya bakış noktasının yeri ile ilgili bir etkidir. Görüntüde perspektifin hissedilmesi, fotoğrafa bir üç boyutluluk, derinlik izlenimi kazandırır. Bir görüntüde bu görsel öğeler kullanılırken, belli temel tasarım ilkelerinden faydalanılır. Bu ilkeler ritim, uyum, kontrast, denge, üstünlük-bütünlük ve oranlardır. Bu görsel öge ve tasarım ilkelerinin kullanılmasında belli bir amaç vardır: Görüntüyü uyumlu ve dengeli bir şekilde organize etmek, görüntüde önemli bir alana ilgiyi çekmek, yani o bölgeyi daha belirgin ve üstün hale getirmek. Bir görüntüde belli bir noktaya ilginin yoğunlaşabilmesi için, izleyicinin görün tünün diğer bölümleri ile ilgilenmemesi gereklidir. Bu da, o alanın bir bütünlük ve uyum içinde olması ile sağlanır. Kontrastlık her zaman dikkat çekicidir. Fotoğrafçı bütünlük sağlamak istediğinde uyum, denge, ritim ilkelerinden faydalanılır. Bir bütüne, bir bölümün üstünlük sağlamasını, ilgiyi üzerine çekmesini istediğinde kontrastlıklardan faydalanabilir. Bir görüntüyü oluştururken fotoğrafçının amacı, mesajını izleyicilere ulaştırmaktır (Mesaj kendi düşünce ve görüşleri olabileceği gibi bir ürünün tanıtımı da olabilir). Bu mesaj, belirgin bir anlatımla izleyici tarafından algılanır. Fotoğrafta belirginliğin sağlanmasında fotoğrafçının dikkat etmesi gereken, bu görsel öge ve tasarım ilkelerinden başka diğer hususlar şunlardır: Kullandığı fon ve fonun konusu ile olan ilişkisi, iki boyutlu fotoğrafta üçüncü boyut yani derinlik izlenimi oluşturma, görüntünün çerçevelenmesi, kadrajıdır. Bütün bu araştırma ve çalışmaları IV-fotoğrafçı, kameranın görüşüne göre yapar. Fotoğrafta görüş konusunda fotoğrafın teknik özellikleri söz konusudur. Still life fotoğrafçısı, fotoğrafın teknik yönü (kameranın kullanımı, setin hazırlanması, aydınlatmanın kurulması, pozun belirlenmesi, vs.) ile kompozisyon ve tasarım oluşturma konularını birbirinden ayrılmaz bir şekilde özümlemelidir. Çok çalışarak deneyimlerini artırmalı ve mesajını en doğru, güzel ve etkileyici bir yoldan izleyiciye ulaştırmalıdır.
Koleksiyonlar
- Sanatta Yeterlik Tezleri [486]