Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Espas
Özet
Espas; hem çevresinde, hem içine girebilen, muhakkak surette katı formu saran bir boşluktur. Espası iki kategoriye ayırıyoruz: 1- Sınırlı ve Yapay Espas: Bir nokta ile diğer nokta arası bir yeri var. 2- Sınırsız Espas: Bütün mekanlar içeren sınırsız çevredir. - Matematikte Espas - Müzikte Espas Soyut-Somut Çağdaş anlayışta Espası Oluşturan Kavramlardan Çizgi, Volüm, Yüzey, Hareket, Ritm. Paul Klee'nin çizgisel öğeleri renkle bütünleştirerek vermesi, Klee'de çizgiler bir hareketin yörüngesi olurken, El Lissitzky'de ise; çizgisel ağırlıklı konstrüksiyon- lan dikkat çeker. Malewitsch'in süprematist dönemden önce yaptığı resimler ve 1928-32 yıllarından sonra Lenin'in politikası uyarınca yaptığı figüratif resimlerindeki volümü kullanışı. Leger resimlerinde volümü kullanırken, figüratifle soyut arasındaki tavrı ve Picasso'nun klasizmden etkilenmesiyle yaptığı resimlerindeki volümün uygulanışı. Yüzeyin çağdaş espasta değerlendirilmesinde, Mondrian'ın klasik dörtgeni bölmesi, yüzeyi kareler, dikdörtgenlerle bölerken, çizgilerle sınırlaması. Malewitsch'in pürist, idesiz, içeriksiz anlayışı, Matisse'nin basık modle, yüzey sel tavrı, plastik öğenin yalınlaştırılması ile dingin bir soyutluk kazanmıştır. Yüzey; Ben Nicholson 'da yuvarlak ve dörtgen biçiminden oluşan beyaz ka bartmalar ve oymalarla dikkati çeker. Ve Alexandr Caldr'un üç boyutlu çalışmalan. Çağdaş Espasta hareket (Fütürizm), Boccioni, Carlo Carra'nın, 20. yy.in getirdiği hız, hareket, ritm ve makineleşmeye olan ilgilerini resimsel anlayışla sunuş- lan belirgindir. Renklerle, biçimlerle gerektiği yerde kullandığı ritmik yaklaşımlarıyla da tavrını koyan Kandinsky, müziğin ritmini resimde biçim, renk, çizgi ile görselliğe döküyordu. -6-SUMMARY Space; an emptiness embracing absolute solid forms within its surrounding and those that are enterable. We separate Space into two categories: 1 - Limited and Artificial Space: It has an area between two points. 2 - Infinite Space: A surrounding with no boundaries, encompassing all sites. - Space in Mathematics - Space in Music Abstract - Concrete In the contemporary understanding, the concepts making-up space are line, volume, surface, movement and rhythm. Paul Klee combined linear elements with color. While with Klee, lines are the trajectory of a movement. El Lissitzky draws attention with his linear weighted constructions. The paintings by Malewitsch, which he made before the supremacist period, and after the years 1928-32 according to Lenin's politics, showing volume in his figurative paintings. Leger's trend between figurative and abstract while using vol ume in his paintings, as well as Picasso's paintings using volume in the classik sense. In the utilization of surface in contemporary space, Mondria divided the clas sical rectangle, and while he divided the surface with squares and rectangles, he used lines as its boundaries. Malewitsch's purist, thoughtless, empty understanding, Matisse's flat model and superficial manner, has gained a bridle abstractness with the simplification of the plastic element. Surface; Ben Nicholson's white reliefs and engravings formed of circular and rectangular shapes, draw attention. And Alexander Caldr's three dimensional works. -9-Broadway Boogie-Woogie'lerle Mondrian'da ritm kendini gösterir. Klasik ve Çağdaş Anlayışta Espası Oluşturan Kavramlardan Renk, Ton, Atmosferik Espas ve Espas' ta Bakış Açısı. Klasik espasta başka konularda olduğu gibi renk ile de yeni bir üsluba geçen Tiziano'da renk artık nesnelere bağlı değildir. Işığın bir tayfı olarak Monet'de Renk ve Bonnard'ın renkli kompozisyon anlayış, iyi bir örnek oluşturur. Ton ise Leonardo'da süreklilik, lokal ton egemenliğidir. Rembrandt'ta kopukluk, ışık-gölge geçerliliğidir. Geleneksellikle bağ kuran Seurat, kompozisyonundaki tonal derecelenmeyi de ihmal etmez. Atmosferik espası, Leonardo'da dünya ile ilgili olduğundan havadır. "Hava perspektifi" adını verir. Turner, Leonardo'nun sfumatosunu en üst düzeye çıkaran sanatçıdır. Renoir (Empresyonizm), biçimleri eriterek ışık ve renk ile atmosferik yapıyı oluşturmuşlardır. Hava resmedilmiştir. Tiziano'da, Rubens'te ve Tintoretto'da, klasik eksenin atılması, aşağıdan yu kan eğik yön, rakursi görünüm verişleri, Degas'ın bakış açısı. Cezanne ve Picas- so'da ters perspektif ve birkaç bakış açısı, Lissitzky'nin bakış anlayışı. Klasik Espas - Öklid Espası- En-Boy-Derinlik Üç boyutlu yüzeyde görülende derinlik - Bilimsel Perspektif - a- Çizgisel Perspektif b- Havasal Perspektif c- Renksel Perspektif Yunan ve Roma'da birkaç bakış açısı, tek ufukta birleşmeme, kaçış çizgilerinin derinde ya birleşmemesi veya genişlemesi. Bizans'ta oblik sistemle derinlik elde edilmesi, Ön Rönesans'ta klasik espasın bilimsellik kazanması, çizgisel perspektif, tek ufuk çizgisi, tek ve çift kaçış noktalan, Rönesans'ta havasal perspektif (sfumato) ve ön Rönesans'taki değerlerin gelişimi.
Koleksiyonlar
- Sosyal Bilimler Enstitüsü [1807]