Özet
Sanat nesnesinin oluşumunda ışık faktörü incelenirken; birinci bölümde görsel algılamanın oluşumu, ışığın fiziksel yapısı ve ışığın tasarımda diğer kompozisyon öğeleriyle olan ilişkileri ele alındı. Bu bölümde amaç; bir yandan görsel algılama ve ışığın yapısıyla ilgili kuramların, dizgelerin oluşturduğu uygulama alanlarının, diğer yandan da ışık öğesinin tasarım temel ilke ve öğeleriyle girdiği ilişkilerin plastik sanatlara etkileri belirlenerek, takibeden bölümler için başvurulacak bir rehber bölüm oluşturmaktır. İkinci bölümde; insanın yerkabuğu üzerine düşürdüğü ilk yapay gölgelerden, Modem Sanafın başlangıcına; ışığın kaçıcı izlenimlerini yakalamayı amaçlayan dönemine değin, ışığın plastik sanatlarda aldığı araç, araç-değer, değer rollerinin evreleri incelenmiştir. Üçüncü bölümde; Modernizm'in gelişimiyle birlikte önem alan Soyutlama düşüncesinin plastik sanatlar alanı içerisinde biçimlenmesinde ışık elemanının rolü incelendi. Buna paralel olarak, yeni aydınlatma teknolojisinin sunduğu olanaklarla birlikte, ışığın doğrudan sanat nesnesi olarak görsel plastik etkiyle getirdiği çeşitlilik ele alındı. Dördüncü ve sonuç bölümünde ise; doğrudan sanat nesnesi olarak, ışığa popülerlik ve hareket kazandıran akımlar sayesinde geniş zaman ve hacme yayılan ışık öğesinin görsel duyumlarımızı her an etkisi altına alan durumu inceleniyor. Bu görsel bombardımanın, çevremizi görebilme ve yoğunlaşma yeteneğimizi yitirmemize neden olan ifade sığlığı, ışık öğesini bir içeriksizleştirme sorunuyla mı karşı karşıya bıraktığı, yoksa imgede çarpıtılmış gizli bir içeriğe mi sahip olduğu soru işareti olarak bırakılıyor.