Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
İlhan Koman’ın form araştırma süreciyle 1970 sonrası dönüşen heykel dili
dc.contributor.author | Erden, Burcu | |
dc.date.accessioned | 2023-03-06T12:51:38Z | |
dc.date.available | 2023-03-06T12:51:38Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.citation | Erden, B. (2022). İlhan Koman’ın form araştırma süreciyle 1970 sonrası dönüşen heykel dili. Sanat Yazıları, 47. | en_US |
dc.identifier.issn | 2458-8903 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14124/5218 | |
dc.description.abstract | İlhan Koman’ın matematik yasalarıyla biçimlendirdiği formlardan oluşan 1970 sonrası heykel dili, Türkiye’deki heykel tarihi içinde benzeri olmayan bir örnek olarak karşımıza çıkmaktadır. Sanatçının 1960’larda başladığı ve 1970’li yıllarda heykellerinin ana problemine dönüşen form araştırması, önceki üretimlerinden kopuş niteliğindeki uygulamalarının merkezinde yer almıştır. Bu metinde sanatçının matematiksel olarak formüle edilebilir ve aralarında bilimsel buluş olarak tescillenmiş formların da olduğu heykelleri ile tanımlayabileceğimiz 1970 sonrası dönemi ele alınmış, form araştırma yaklaşımının onun heykel dilindeki dönüşüme etkisi üzerinde durulmuştur. Sanatçının seriler olarak ürettiği 1970 sonrası heykel gruplarından seçilen örnekler üzerinden bu çalışmaların öğrenilebilir ve öğretilebilir gerçekleştirilme yöntemlerine değinilmiştir. Nasıl yapılacakları bilgisini içermeleri bakımından birer belge niteliğindeki bu heykeller, varyasyonları üzerine bugün dahi akıl yürütmeye devam edilebilecek kolektif tasarlama süreçlerine açıktır. Koman’ın benzer bir biçimlendirme diline sahip Konstrüktivist heykel anlayışından ayrıldığı temel noktalar, metin içerisinde sanatçının matematik yasalarına bağlı tasarım süreci ekseninde irdelenmiştir. Koman’ın form keşfetme sürecinde malzeme ile düşünme alışkanlığının, çalışmalarının bilimsel nitelik kazanmasında ayırt edici bir katkı olarak öne çıktığı ortaya koyulmuştur. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hacettepe Üniversitesi | en_US |
dc.relation.ispartof | Sanat Yazıları | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Koman, İlhan, 1921-1986 | en_US |
dc.subject | Heykel | en_US |
dc.subject | Matematik | en_US |
dc.subject | Malzeme ile düşünme | en_US |
dc.subject | Form araştırması | en_US |
dc.title | İlhan Koman’ın form araştırma süreciyle 1970 sonrası dönüşen heykel dili | en_US |
dc.title.alternative | İlhan Koman’s Language Of Sculpture Transformed After 1970 Through The Form Research Process | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-5831-3494 | en_US |
dc.department | Fakülteler, Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel | en_US |
dc.institutionauthor | Erden, Burcu | |
dc.identifier.issue | 47 | en_US |
dc.identifier.startpage | 405 | en_US |
dc.identifier.endpage | 422 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [751]
TR-Dizin Indexed Publications Collection