Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Mekân, zaman ve gündelik hayat üzerinden İstanbul ilçelerinin ‘kentsel ritim’ bağlamında tasarlanması : Beşiktaş, Üsküdar, Kadıköy, Beyoğlu (Kabataş)
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2021Yazar
Gökgür, PelinAlpay, Bilge Ulusay
Aktürk, Dilek
Aksoyak, Ömer Devrim
Özvariş, İbrahim
Arslan, Zeynep
Usta, Betül
Kozoğlu, Yunus Emre
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Sürekli bir devinim ve
değişim içinde olan
kentlerde, mekânların,
sosyo-kültürel yapıların,
ekonomik, politik ve
yönetim alanlarının farklı
ölçeklerde de olsa bu
devinim ve değişimden
etkilenmektedirler ve
kentler bu değişimlerin
izlendiği önemli bir
gözlemevi olarak
değerlendirilmektedir.
Globalleşme ve
metapolleşme, hızlı
ulaşım, iletişim ve
bilişim alanlarındaki
teknolojilerle beslenirken,
kentler mekânsal olarak
hareketliliğin daha fazla
yaşandığı ve giderek artan
farklı ritimlerin bir arada
ve etkileşim içinde olduğu
alanlar haline gelmektedir.
Yaşanan bu değişim,
zaman/mekân, gerçek/
sanal, birey/topluluk
arasındaki ilişkileri de
Önsöz
+
+
belirsiz kılmakta, mekân/
zaman/hareketlilik
yaklaşımında yeni
arayışlara ve düzenlemelere
olan gereksinimi de
artırmaktadır.
Ritim sözcüğü, Latincede
‘rhythmus’, düzenlenmiş ve
ölçülen hareket anlamına
gelmektedir. ‘Zaman ve
mekânda’ belirlenmiş
bir düzen ve düzenlilik
düşüncesini ifade eden
kavram, felsefe ve sosyal
bilimler açısından da ele
alınarak araştırılmaktadır.
Ritmi, felsefi bir olgu olarak
ele alan Lefébvre, bu
olgunun “mekân, zaman
ve hareketliliğin olduğu
her yerde var olduğunu”
ifade eder. Kentler de
birçok ritmin bir arada
bulunduğu ve etkileşim
içinde olduğu alanlardır.
Ritim kavramının öne
çıkan özellikleri; ölçü,
zaman ve tekrardır. Mekân,
zaman ve hareketlilik kavramlarının birbirinden ayrıldığı
günümüz kentlerinde, sosyal zaman arayışı ve bununla
ilgili düzenlemelerin önemi giderek artmaktadır.
Özellikle sosyal yaşamın mekânı olarak kullanılan kent
merkezlerinin günlük, haftalık, aylık, mevsimsel, vb. gibi
farklı zamanlardaki farklı ritimlere göre düzenlenmesi
zaman ve ritim bağlamlarının da eklemlenmesiyle
yapılacak yeni düzenlemelerin, kentsel tasarım disiplini
açısından önemli olacağını göstermektedir.
2019-2020 Akademik Yılı eğitim-öğretim döneminde
Kentsel Tasarım Yüksek Lisans Atölyesi ekibi olarak
bizler de yüksek lisans öğrencileri ile birlikte, ‘ritim’
temalı bir çalışma yapmayı hedefledik. Bunu yaparken
çalışmaların her aşamasında (analiz ve sentez
çalışmalarında, tasarım konsepti oluşturulurken,
kentsel tasarımların oluşturulmasında) ‘ritim’ olgusunu
çalışmamızın merkezinde tutmaya çalıştık. Birinci
yarıyıl ritim kavramıyla ilgili teorik araştırmalarla
birlikte yürütülen alandaki ritimanaliz çalışmaları,
sentez ve konsept şemalarıyla tamamlandı. Ritim
olgusu üzerine yapılan farklı okumalar sonucunda,
ritim kavramını mekân, zaman ve gündelik yaşam
açısından inceleyen ve felsefi kavram olarak ele alan
Lefébvre’in “ritimanaliz” yönteminden yararlanılmış
ve bu yöntem fiziksel mekâna yansıtılmaya
çalışılmıştır.
Ritim olgusuyla birlikte;
+Kronotopik (chrono-urbanisme) yaklaşım;
mekânı ve zamanı birleştirerek, mekân/zaman
arasındaki eklemlenmenin yeni ve farklı bir biçimde
okunması,
+Geçicilik (temporalité) ve ritim ilişkisi; kentsel
ritimlerin mekândaki sürekliliği açısından, farklı
zaman dilimlerine göre (şimdiki, gelecek, günlük,
haftalık, mevsimlere göre
vb.) sorgulanması,
+Zaman ofisleri
(bureau de temps);
kentsel kullanımlarda
ve yol şebekelerinde
zamanla ilgili olarak artan
ritimlerin, ‘eşzamansızlık’
(desenkronizasyon) yoluyla
ele alınarak düzenlenmesi
gibi kavramlar da
öğrenciler tarafından
tasarımlara yansıtılmaya
çalışıldı.
Konsept şemalarından
başlamak üzere alt ölçekli
tasarım projelerinde temel
çıkış noktamız kentsel
tasarım projelerinin
kentsel mekânın
‘poliritmini’ dikkate alarak,
mekânsal düzenlemelerin
oluşturulmasıydı.
Yapılan çalışmalarda
atölye kapsamındaki diğer
sorgulamalarımız ise;
+Döngüsel ritimler ve
doğrusal ritimler arasındaki
etkileşimler,
+Kentlerin, mekânların,
toplumların sürekli
gelişen ve hareket
eden organizmalar
olduğu gerçeğinden
yola çıkarak, ritimlerin
sürekli gözlemlenerek
değerlendirilmesi,
+Geçici tasarımlar, zamanın
ritmik düzenlenmesi,
zamanın tasarımla
bütünleşmesi, şeklinde
oldu.
Tüm atölye üyeleri
olarak ‘ritim’ olgusunun
hep birlikte yeniden
öğrendiğimiz/ele aldığımız
bu dönemde öncelikle
konunun teorik olarak
özümsenerek proje
sürecine yansıtılmasının,
kısıtlı bir zaman dilimi
ve özellikle de bu yıl
yaşanan pandemi
sürecinde oldukça zor
olduğunu, öğrencilerden
yukarıda belirtilen
tüm bu sorgulamalara
cevap veren bir proje
üretmelerini beklemenin
de çok rasyonel olmadığını
belirtmek isterim. Tüm
bu zorluklara rağmen her
iki yarıyılı da başarıyla
tamamlayarak ‘ritim’
olgusunu projelerine
farklı biçimlerde taşıyan
öğrencilerimi, gayret ve
özverili çalışmalarından
dolayı kutlarken,
araştırmaları ve
birikimleriyle atölyeye
katkı sağlayan ve her
zaman uyum içinde
olduğum çalışma
arkadaşlarıma da çok
teşekkür ediyorum.
Daha önceki ‘ritim’
olgusunun yerini
‘sürekliliği olmayan’
çok farklı bir ritim
olgusuna bıraktığı bu
pandemi döneminde
ve sonrasında bu
olgunun mekân,
zaman, hareketlilik
ile olan ilişkilerimizi
dönüştürmek ve farklı
yöntemler bulmak
için bir araç olmasını
temenni ediyorum.
Pelin GÖKGÜR
Cilt
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayınları: 889Koleksiyonlar
- Kitaplar [284]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Grafist 2000 : İstanbul Uluslararası Grafik Tasarım Günleri : Kari Piippo İstanbul’da : afişler = Istanbul international Graphic Design Week : Kari Piippo in Istanbul : posters : April 28 Nisan - May 15 Mayıs 2000
Tuncay, Melis; Alev, Selçuk (Mimar Sinan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Grafik Bölümü, 2000)Bu kitapçık, 24-28 Nisan 2000 tarihlerinde Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümünce düzenlenen “Grafist 2000” İstanbul Uluslararası Grafik Tasarım Günleri kapsamında MSÜ Resim ve Heykel Müzesi'nde ... -
Türkiye Cumhuriyeti'nin kültürel temsilini Ernest Mamboury şehir rehberleri üzerinden okumak : İstanbul 1925, Ankara 1934, İstanbul 1953 rehberleri
Karaşin, Rana Dönmez (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2022)Türkiye Cumhuriyeti'nin kültürel temsiliyetinin ve mimari ve kültür ürünlerinin İstanbul ve Ankara şehir rehberlerine yansımaları bu çalışma kapsamında incelenmektedir. Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş sürecinden itibaren ... -
Asrileşen İstanbul : 1923-1940 yılları arasında İstanbul’da güzel sanatlar ve mimarlık alanında art deco
Kayaalp, Ali (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, 2018)[Abstract Not Available]