Abstract
Keman ve viyola yaylı çalgılar ailesinin birer üyesidir. Fiziki olarak birbirlerinebenzeseler de sağ ve sol el teknik farklılıkları, anahtar kullanımı, ses rengi veboyutları iki enstrümanı birbirinden ayıran unsurlardır. Viyolanın daha büyükbir enstrüman olmasından dolayı tutuş, sağ el ve sol el teknikleri kemana görefarklılık göstermektedir. Viyolaya geçiş sürecinde öncelikle çalgının tarihselsüreçteki gelişimi bilinmelidir. Daha sonra her iki çalgı arasındaki sağ el ve solel teknik farklılıkları, tutuş, anahtar okuma, entonasyon, ton oluşturma, vibratogibi temel çalışmaların yapılması öğrencinin uyum sürecini hızlandıracaktır.Bu çalışmada, geçiş döneminde birebir yaşanmış tecrübelere dayanarakoluşturulmuş yöntem ve öneriler çerçevesinde temel bilgiler ayrıntılı olarakele alınmıştır. Çalışmanın amacı, keman ve viyolanın fiziksel benzerliklerinerağmen teknik farklılıklarına dikkat çekerek bilinçli bir geçiş sürecine yardımcıolmaktır. Araştırmada konu ile ilgili basılmış ve internet ortamında yayınlanmışkaynaklar incelenmiş ve kullanılmıştır. Geçiş sürecini yaşayan öğrencilere heriki çalgı arasındaki farklılıkların aktarılması ve adapte sürecinin doğru ve bilinçlibir şekilde tamamlanması için oluşturulmuş öneriler kullanılarak öğrencilererehberlik edilmesi gerekmektedir.
The violin and viola belong to the string instruments family. Although physically similar, the two are distinguishable because of right- and left-hand technical differences, key usage, sound color, and size. The viola has a larger grip, and its right- and left-hand techniques differ from the violin. When converting a department from violin to viola, it is important to learn the historical process in the development of the instrument. Then, the basic knowledge and practices— such as the technical differences between right and left hands, holding, key reading, intonation, tone production, and vibrato—would accelerate students’ adaptation process. In this study, basic technical information—except the methods and suggestions based on the author’s personal experiences and those during the transition process—are discussed in detail. The study aims to focus on the technical differences between the viola and violin despite their physical similarities. Printed and online sources have been used and analyzed in this study. Students must be guided using the suggestions created to convey the differences between the instruments to those transitioning to complete the adaptation process accurately and consciously.