Özet
Gelişen teknolojiler ile her alanda olduğu gibi mimarlık alanında da kullanılan sayısal tabanlı teknolojiler ve yöntemleri artmaktadır. Bu durum mimarlık eğitiminde kullanılan yöntemlerin de değişmesine sebep olmaktadır. Temelde tersine mühendislik uygulaması olan yersel lazer tarama teknolojilerinin mimarlıkta kullanımı buna örnek gösterilebilir. Covid-19 salgını acil uzaktan eğitime geçiş sürecinde özellikle mimarlık gibi uygulamalı alanlarda derslerin işleniş yöntemlerinde alternatif arayışları ve müfredat sorgulamalarını beraberinde getirmektedir. Bu çalışma, mimarlık eğitiminin uzaktan eğitim sürecinde yersel lazer tarama teknolojilerinin yeniden işlevlendirmede yeni bir yöntem olarak kullanımını incelemektedir. Çalışmanın amacı, yersel lazer tarama teknolojilerinin yeniden işlevlendirme projelerinde mimarlığın uzaktan eğitim sürecinde kullanımının, yüz yüze eğitim sürecindeki geleneksel yöntem ile karşılaştırılarak incelenmesi ve verimli bir yöntem olup olmadığının analiz edilmesi ve varsa katkılarının araştırılmasıdır. Bu kapsamda, mimarlık eğitimi, mimarlık ve eğitiminde kullanılan teknolojiler, yersel lazer tarama teknolojileri ve bu alanlarda yapılan çalışmalar incelenerek deneysel çalışmanın alt yapısı oluşturulmuştur. Deneysel çalışmada, tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesi kapsamında yersel lazer tarama teknolojilerinden üretilen ortofotonun yöntem olarak kullanımı geleneksel yöntem ile karşılaştırıldığında verimli bir yöntem midir sorusunun cevabı bulgulanmaya çalışılmıştır. Yersel Lazer Tarama teknolojilerinden elde edilen ortofoto görüntülerin tarihi bir yapının yeniden işlevlendirilmesi projesinde kullanılarak dersin uzaktan eğitimde yürütülmesi araştırılacaktır. Uzaktan eğitim sürecinde ortofoto yönteminin kullanıldığı grup deney grubu, yüz yüze eğitim sürecinde geleneksel yöntemin kullanıldığı grup ise kontrol grubu olarak belirlenmiş ve karşılaştırmalı analiz yöntemine başvurulmuştur. Veriler belirlenen parametreler çerçevesinde hazırlanan değerlendirme kriterleri formlarının uzmanlar tarafından değerlendirilmesi ile toplanmıştır. Veriler sayısal olarak analiz edilerek karşılaştırılmıştır. Yapılan analizlerde parametrelere göre ortalama başarı puanları, projelerin en olumlu ve en olumsuz yanları, projelerin genel değerlendirmesi karşılaştırılmış ve bulgular kısmında yorumlanmıştır. Son bölümde ise sonuçlar ortaya konmuş ve tartışılmıştır.