Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Tasarım+Kuram : Cilt 11, Sayı 21 (2016)
Özet
Bu sayımızın çağrılı yazısı Halit Yaşa Ersoy ve Ümit Arpacıoğlu tarafından kaleme alınmış.
“Belgelerde ve anılarda ‘Farklı’ bir malzeme hocası: Prof. Tarık Artel ve ‘20. Yüzyılın
ortalarına dek bir dönem’ hakkında” isimli eserde yazarlar Güzel Sanatlar Akademisi
malzeme hocası Prof. Tarık Artel’i tanıtıyor ve anıyorlar.
Tomris Akın’ın, “Guggenheim Bilbao Müzesi Örneğinde Bilgisayar Teknolojilerinin
Strüktür Tasarımı Bağlamında Kullanımı” isimli çalışması, Frank Gehry’nin Bilbao Guggenheim
Müzesinde CATIA yazılımını kullanması ile başlayan, bugün farklı yazılımlar
ve farklı ofisler tarafından benimsenerek devam eden tasarlama ve inşa etme biçimini
anlamayı amaçlıyor. Yazıda bu yeni teknolojilerin kullanımının, inşa edilen üzerinde etkili
iki meslek adamının, inşaat mühendisi ve mimarın tasarım sürecindeki pozisyonları
bağlamında herhangi bir yenilik getirip getirmediği araştırılmak isteniyor.
Vildan Yarlıgaş II. Dünya Savaşı’nda oldukça büyük bir kayba uğrayan Berlin Nikolaikirche’nin
1980’li yılların Doğu Almanya’sında rekonstrüksiyonu yapılırken geçirdiği
sürece ışık tutmayı ve bu süreci değerlendirirken daha geniş bir perspektiften konuyu
analiz edebilmek için söz konusu dönemin koruma politikalarını mercek altına almayı
amaçlayan “1980’lerde Doğu Almanya’da Koruma Politikaları ve Bir Rekonstrüksiyon
Örneği Olarak Berlin-Mitte Nikolaikirche” adlı çalışmasında, tarihi bir yapının günümüze
ulaşana kadar geçirdiği değişim, yıkım ve yeniden yapım tecrübesini incelerken
bütün bu tarihsellik içinde siyasi erklerin ve insan faktörünün oynadığı rolün Nikolaikirche
özelinde bütün açıklığıyla takip edilebilmekte olduğunu savunuyor.
Demet Dinçer ve Semra Aydınlı, “Blurring Limits in Architecture” adlı çalışmalarında
mimarlıkta limit kavramını, eleştirel kuramlara gönderme yaparak, ilişkisel bir yaklaşımla
ele almışlar. Mimarlıkta ikiliklere gönderme yapan ve bu doğrultuda tanımlanmış
limit kavramı, bir edim olarak bulanıklaşma yoluyla sorgulanmıştır. Mimarlıkta bulanıklaşan
limit, üç örneklem üzerinden, üç ayrı varlık karakteri ile tanımlanmıştır: farklı
kılma/başkalaşma, dönüştürme ve ezber bozma/aşma. Çalışmada, bulanıklaşma ile başkalaşan,
dönüştürülen ve/veya aşılan limit yoluyla tözsel olanı dinamik kılarak yeni bir
mimarlık düşüncesi ve yaklaşımı önerilebileceği savunulmaktadır.
“Türkiye’de İnşa Edilen Yatların İç Mekan Tasarımı Üzerine Bir Araştırma” isimli makalelerinde
Murat Aydın ve Tuğba Yılmaz Aydın, Türkiye’de inşa edilen yirmidört metre
üzeri yatların iç mekan tasarımlarını kimin yaptığını ve bu tasarımlara ait nitel ve nicel
özellikleri ortaya koyuyorlar. Çalışma, Türkiye’de yat inşa eden tersanelerin listelenmesi, ürettikleri yatların boyutsal olarak sınıflandırılması ve bunların iç mekan tasarımcı
kökenlerinin yerli ve yabancı temelinde belirlenmesi şeklinde gerçekleştirilmiş bir araştırmadır.
Bu amaçla son yıllarda Türkiye’de inşa edilmiş yirmidört metre üstü boya sahip
yüzelliyedi yat projesi incelenmiştir.
Bu sayımızın son makalesi ise Ömer Şükrü Deniz tarafından yürütülen bir doktora çalışmasından;
“Mevcut Yapıların Uyarlanabilirlik Kapasitesini Belirleme ve Değerlendirme
Yöntemi” isimli metinde Savaş Ekinci, mevcut yapıların içinde yer aldığı koşullardaki
değişim ve gelişmeler karşısında, ortaya çıkan uyarlanabilirlik gereksinimini konu edinmiştir.
Mevcut kapasite sunumu ile değişim talepleri arasındaki ilişkiden yola çıkarak,
yapının yeniden kullanım amacına yönelik tasarım ve yapım aşamalarına karar desteği
sağlamak üzere uyarlanabilirlik kapasitesinin kantitatif bir değer şeklinde sistematik ve
rasyonel bir yöntemle ortaya konulmasının gerekliliği bu çalışmanın sorunsalı olarak
belirlenmiştir.
Doç. Dr. Ahmet Zeki TURAN
Yayın Kurulu Başkanı
Kaynak
Tasarım+KuramCilt
11Sayı
21Koleksiyonlar
- Tasarım+Kuram [44]