Özet
Türkiye'de Erken Cumhuriyet dönemi modernleşme hareketinin önemli aktörlerinden biri olan Köy Enstitüleri, eğitim hayatına yön vermiş, Anadolu'da köylüye modern tarımı getirerek köyleri canlandırmış ve bu süre zarfında ülkeye faydalı binlerce köy öğretmeni yetiştirmiştir. Bu tez çalışması kapsamında Türkiye'deki 21 Köy Enstitüsü'nden biri olan Kepirtepe Köy Enstitüsü yerleşkesi, tarihsel süreçleri içerisinde değerlendirilerek özgün durumları belirlenmiş, restitüsyon önerileri geliştirilmiştir. Yapılan alan çalışmalarıyla güncel durumları belgelenerek enstitü yerleşkesi kayıt altına alınmıştır. Böylece yapıların özgün halleriyle günümüzdeki durumları karşılaştırılarak yapıların geçirdiği değişimler tespit edilmiştir. Yöntem olarak kullanılan literatür ve arşiv araştırmalarıyla, geleneksel ve teknolojik belgeleme yöntemleriyle ve tüm bu verilerin karşılaştırmalı olarak analizlerinin yapılmasıyla Kepirtepe Köy Enstitüsü ve yerleşkesinin sahip olduğu değerler ve bu değerler üzerinden geliştirilen koruma yaklaşımları ortaya konulmuştur. Böylece Erken Cumhuriyet Dönemi modern eğitim mirasının kırsala olan yansımalarının somut örnekleri olan Köy Enstitüleri ve özelinde Kepirtepe Köy Enstitüsü yapılarının tarihsel ve güncel veriler doğrultusunda mekânsal çözümlemeleri yapılarak somut ve somut olmayan kültürel miras değerleriyle yapıların geleceğe aktarılması için koruma yaklaşımları geliştirilmiştir.