Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
The Effect of Cooperative Learning on the Learning Approaches of Students with Different Learning Styles
Özet
Problem Durumu: "Nitelikli öùrenmeyi nas×l saùlayabiliriz?" sorusu eùitim bilimleri alan×nda yap×lan çal×ümalar×n odak noktas×n× oluüturan bir sorudur. Nitelikli öùrenenler kendi öùrenme süreçlerinin fark×nda olan, amaca ulaümak üzere öùrenme sürecini planl× bir üekilde anlaml× k×lmaya çal×üan öùrenenlerdir. Nitelikli öùrenmeye yönelik bu yaklaü×m, öùrencilerin bir öùrenme görevine yönelik kulland×ù× iki yaklaü×mdan biri olan derin yaklaü×m olarak da tan×mlan×r. Öùrenciler nitelikli bir öùrenme sürecinden uzaklaüarak ezberlemeye ve d×üsal motivasyon odaklar×na yöneldiùinde ise öùrenme yaklaü×mlar×n×n diùer bir boyutu olan yüzeysel öùrenme ortaya ç×kar. Kal×c× ve anlaml× bir baüka deyiüle nitelikli öùrenmeye ulaümak ise ancak nitelikli bir öùrenme sürecine odaklanan derin öùrenme yaklaü×m×n× kullanan öùrenciler için olas× görülmektedir. O zaman tüm öùrencilerde bu yaklaü×ma doùru bir yönelimin saùlanmas× önemli görülmektedir. Ancak bireylerin öùrenmeye yönelik farkl× yollar× vard×r; öùrenme sürecinde rol oynayan pek çok deùiüken bulunmaktad×r. Bu çal×ümada bu deùiükenlerden biri olan öùrenme stilleri de araüt×rma sürecine dahil edilmiütir. Buradaki temel gerekçe bireylerin öùrenmeye yönelik farkl× yollar× olduùu ve öùretim süreci bu stillere uyduùunda öùrenmenin saùlanacaù× düüüncesidir. Bu baùlamda önemli olan da farkl× öùrenme stillerine sahip tüm öùrencilerin nitelikli öùrenmeler saùlayabileceùi, derin öùrenmeye ulaüabileceùi ortamlar×n yarat×lmas×d×r. Böyle bir ortam× yaratmada en önemli faktör ise kullan×lacak öùretim yöntemidir. úübirlikli öùrenmenin farkl× öùrenme stiline sahip öùrencilerde öùrenmeyi saùlayabildiùi belirtilmektedir. Çünkü tak×mlar halinde çal×ümak ve gerçek yaüam baùlamlar×n× oluüturmak öùrencilerin kritik düüünme becerilerini artt×r×r ve teoriyi uygulamaya dönüütürmelerini destekler; bu yolla derin öùrenenler olmalar×n×n da kap×s×n× açar. Çünkü iübirlikli öùrenmede, etkinlikler öùrenenlerde derin ve zengin öùrenmeyi saùlamak üzere yap×land×r×l×r. úüte bu özellikleri nedeni ile iübirlikli öùrenme hem öùrenme stillerine duyarl× bir öùretim ortam× yaratmada hem de derin öùrenmeyi saùlamada önemli bir f×rsat sunmaktad×r. Çal×ümada ayr×ü×k gruplar anlay×ü× ile farkl× özellikler taü×yan bireyleri tak×m çal×ümas× içinde bir araya getiren iübirlikli öùrenme anlay×ü×na yönelik bir öùretim süreci düzenlenmiü ve bu yolla farkl× öùrenme stiline sahip öùrencilere ulaü×lmas× hedeflenmiütir. Burada sorulmas× gereken as×l soru ise farkl× öùrenme stillerine sahip öùrencilere ulaümak amac× ile gerçekleütirilen bu öùretimin öùrencilerin öùrenme iüine daha derinlemesine giriümelerine f×rsat saùlay×p saùlamayacaù×d×r. Bu noktadan hareketle çal×ümada "iübirliùine dayal× öùretim tasar×m× ile ders alan öùrencilerin derin öùrenme ve yüzeysel öùrenme yaklaü×m×ndan ald×klar× puanlar öùrenme stillerine göre farkl×l×k göstermekte midir?" problemi odak noktas×na al×nm×üt×r. Araüt×rman×n Amac×: Çal×ümada nitelikli öùrenmenin öneminden hareketle, öùrenme stillerine duyarl× bir yap× içeren iübirlikli öùrenmenin öùrencilerin derin öùrenmeye yönelmesini saùlamadaki etkisinin belirlenmesi amaçlanm×üt×r. Bu amaç çerçevesinde iki probleme cevap aranm×üt×r. (1) Öùrencilerin derin öùrenme öntest puanlar× kontrol edildiùinde iübirliùine dayal× öùretim tasar×m× ile ders alan öùrencilerin derin öùrenme sontest puanlar× öùrenme stillerine göre farkl×l×k göstermekte midir? (2) Öùrencilerin yüzeysel öùrenme öntest puanlar× kontrol edildiùinde iübirliùine dayal× öùretim tasar×m× ile ders alan öùrencilerin yüzeysel öùrenme sontest puanlar× öùrenme stillerine göre farkl×l×k göstermekte midir? Araüt×rman×n Yöntemi: Çal×ümada tek grup öntest sontest deseni kullan×lm×üt×r. Deneklerin baù×ml× deùiükene iliükin ölçümleri uygulama öncesinde öntest, sonras×nda sontest olarak ayn× denekler ve ayn× ölçme araçlar× kullan×larak elde edilmiütir. Çal×üma grubunun belirlenmesinde bilgi aç×s×ndan zengin durumlarda derinlemesine çal×ü×lmas×na izin veren amaçl× örnekleme yöntemi kullan×lm×üt×r. Araüt×rma bir devlet üniversitesinde pedagojik formasyon sertifika program× kapsam×nda Özel Öùretim Yöntemleri dersini almakta olan 39 kiüilik bir öùrenci grubu üzerinde yürütülmüütür. Araüt×rmada öùrencilerin öùrenme stillerini belirlemek amac×yla, Grasha-Riechmann Öùrenme Stilleri ölçeùi kullan×lm×üt×r. Öùrencilerin öùrenme yaklaü×mlar×n× belirlemek için ise üniversite öùrencileri için geliütirilen Ders Çal×üma Yaklaü×m× Ölçeùi kullan×lm×üt×r. Alt× hafta süreyle gerçekleütirilen iübirlikli öùrenme uygulamas×n×n baü×nda öùrencilerin öùrenme stilleri belirlenmiü, iübirlikli öùrenme uygulamas×n×n baü×nda ve sonunda Ders Çal×üma Yaklaü×m× Ölçeùi uygulanm×üt×r. Araüt×rman×n tüm denenceleri için kovaryans analizi (Tek Faktörlü ANCOVA) kullan×lm×üt×r. Kovaryans analizi uygulanmadan önce daù×l×m×n normaliùi, varyanslar×n ve regresyon doùrular×n×n eüitliùi varsay×mlar× karü×lanm×üt×r. Kovaryans analizi kapsam×nda ortalama puanlar×n×n çoklu karü×laüt×r×lmas×nda LSD Testi kullan×lm×üt×r. Anlaml×l×k düzeyi olarak, p < .05 deùeri al×nm×üt×r. göre; iübirlikli öùrenme ve yar×ümac× öùrenme stiline sahip öùrencilerin; kaç×nan, baù×ml× ve kat×l×mc× öùrenme stiline sahip öùrencilere göre derin öùrenme yaklaü×m×ndan daha yüksek puan ald×ù× görülmüütür. Çal×ümada yüzeysel öùrenme son uygulamas×ndan al×nan puanlar ise öùrenme stillerine göre anlaml× bir farkl×l×k göstermemektedir. Ancak düzeltilmiü ortalamalar incelendiùinde özellikle kaç×nan ve baù×ml× öùrenme stiline ait yüzeysel öùrenme puanlar×n×n daha yüksek olduùu gözlenmiütir. Araüt×rman×n Sonuçlar× ve Önerileri: Elde edilen bulgular ilgili literatür baùlam×nda deùerlendirilerek yorumlanm×ü; uygulay×c× ve araüt×rmac×lar için öneriler geliütirilmiütir. Bu kapsamda, deneysel araüt×rmalarda uygulama süresinin daha uzun tutulmas× ve iübirlikli öùrenmenin farkl× tekniklerinin odak noktas×na al×nd×ù× araüt×rmalara yönelinmesi önerilmektedir. Deneysel çal×ümalar×n nitel boyut kat×larak zenginleütirilmesi, daha derinlemesine bir analize de f×rsat saùlayacakt×r. úübirlikli öùrenme uygulamalar×nda, öùrenenlerin iübirlikli öùrenmeye yönelik olumlu bir tutum içinde olmalar×, yöntemin uygulan×ü×na iliükin uygulay×c× ve öùrenenlerin ayn× anlay×üa sahip olmalar× da önemlidir. Ayr×ca iübirlikli öùrenmenin temel ilkelerine özen gösterilmesi, özellikle tak×m çal×ümas×n×n tart×üma sürecini iyi bir üekilde yap×land×racak üekilde kurgulanmas×na da dikkat edilmelidir. Bu aç×dan öùreticilerin uygulama sürecinde belirtilen boyutlara önem vermesi ve tüm öùrenenlerin ilgisini çekecek yarat×c× ve özgün öùrenme görevlerinin iüe koüulmas×n×n saùlanmas× da önerilmektedir. Problem Statement: For this study, a cooperative learning process was designed in which students with different learning styles could help each other in heterogeneous groups to perform teamwork-based activities. One aspect deemed important in this context was whether the instructional environment designed to reach students with different learning styles would allow students to better engage in deep learning. Purpose of Study: The purpose of the study was to determine the effectiveness of cooperative learning activities in ensuring deep learning according to students' learning styles. Methods: For this single-group pretest-posttest study, a purposive sampling method was used to form the sample of 39 students attending the course Special Teaching Methods as part of a pedagogical certification program at a state university in Turkey. During the study, the Grasha-Riechmann Student Learning Style Inventory was used to determine students' learning styles and the study process questionnaire to determine their learning approaches. Covariance analysis was performed for all research questions. Findings and Results: Posttest student scores for the deep learning approach demonstrated significant differences depending on learning style. According to these scores, students with cooperative and competitive learning styles fared better with the deep learning approach than students with avoidant, dependent, and participative learning styles. By contrast, the students' posttest scores for surface learning demonstrated no significant differences regarding learning styles. Conclusions and Recommendations: The researchers recommend increasing both the duration of study activities and their focus on different techniques of cooperative learning, as well as considering the basic principles of cooperative learning to ensure effective designs for teamwork-based discussion activities, including those used for research.
Kaynak
Eurasian Journal of Educational ResearchCilt
15Sayı
59Koleksiyonlar
- TRDizin [756]
- Web of Science [85]