Abstract
Uluslararası müzik yarışmaları yüzyılı aşan geçmişiyle Klasik Batı Müziği ekosistemini oluşturan çok sayıdaki aktörden biridir. Bununla birlikte düzenlenmeye başladıklarından beri hem müzik endüstrisi hem de müzik eğitimi üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri açısından çeşitli tartışmaların odağına otururlar. Varlıkları kadar işleyiş şekilleriyle de ilgili olarak bir dizi sorunun ortaya çıkmasına neden olan yarışmalar bu sebeple araştırılmaya değer bir konunun nesnesini oluşturur. Bu çalışmada uluslararası piyano yarışmalarının görünür ve örtük işlevlerinin ne olduğu sorusuna yanıt aranırken aynı zamanda bu kurumların ortaya çıkmalarına sebep olan gerekçeleri, müzisyenlerin kariyerleri üzerindeki etkileri ve bu kurumların alternatifsiz olup olmadıkları gibi bir dizi konu tartışmaya açıldı. Araştırma sorularının kapsamı ve uluslararası piyano yarışmalarına dair sayıların çokluğu, çalışma evrenini de belirli yarışma türleriyle sınırlamayı gerektirdi. Yarışma başarısı ve kariyer arasında bir bağıntı olup olmadığını belirlemek için kariyer başlattığı kabul edilen yarışmalar bu araştırmanın merkezine alındı. Öte yandan çalışma kapsamında elde edilen bulgular farklı yaş kategorilerinde düzenlenen piyano yarışmalarını da kapsayacak şekilde bazı çıkarsamalar yapmayı mümkün kıldı. Böylesi bir araştırma hem nicel hem de nitel verileri bir araya getiren bir yöntem izlemeyi gerektirdi. İstatistiksel bulgular toplamak için oluşturulan örneklemde belirli yarışmalar ve piyanistler merkeze alınarak yarışma başarısı ile kariyer başarısı arasında bir bağıntı olup olmadığı nicel verilerle ortaya konmaya çalışıldı. Çalışmanın diğer veri toplama yöntemi yüz yüze görüşmeler oldu. Yarı yapılandırılmış yüz yüze görüşmelerden elde edilen nitel verilerle nicel veriler doğrulanmaya çalışılırken piyanist ve yarışma organizatörleri başta olmak üzere alandan farklı aktörlerin perspektifinden de araştırma sorularına yanıt arandı. Elde edilen bilgi yığınının yarattığı karmaşanın çözümlenmesinde ihtiyaç duyulan kuramsal çerçeve için Pierre Bourdieu sosyolojisine başvuruldu. Bourdieu'nün sosyolojik çözümlemeler için kullandığı alan, sermaye ve strateji gibi temel kavramlar araştırma olgusunu tartışırken kullanıldı. Bu çerçeve uluslararası piyano yarışmalarının görünür ve örtük işlevleri bağlamında Klasik Batı Müziği alanındaki diğer aktörlerle kurduğu çok yönlü ilişkileri, müzisyenler üzerindeki pedagojik etkileri, kariyer üzerinde sonuçları, toplumla etkileşimleri gibi farklı konuları bir bütünlük içerisinde açıklayabilmeyi mümkün kılarken, bu kurumların ekosistemin niçin vazgeçilmeyen bileşenlerinden biri olarak varlıklarını günümüze kadar sürdürdüklerini ortaya koymayı da sağladı.