Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Grafik programı lisansüstü eğitimine yönelik veri görselleştirme dersi önerisi
Özet
Bu çalışmanın konusu grafik tasarım yüksek lisans programı öğrencilerine yönelik veri görselleştirme dersi önerisidir. Gelişen iletişim teknolojileri yaşam alışkanlıklarının değişmesine yol açmıştır. Veri görselleştirmeye talebin artması ve veri kaynaklarının gün geçtikçe zenginleşmesi, veri görselleştirme uygulamalarının gelecekte daha yoğun olarak kullanılacağını gösteren işaretlerdir. Bu durum ve çağın getirdiği gereksinimler sebebiyle diğer yeni uygulama yöntemleri ve tasarım konuları ile birlikte veri görselleştirme uygulamaları grafik tasarımcının uzmanlık alanına girmiştir. Çalışma, grafik tasarım eğitimine veri görselleştirme alanının dahil edilmesini savunmakta ve ne şekilde dahil edilmesi gerektiğine dair ders önerisi sunmaktadır. Tez çalışması altı bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm araştırma konusunun ne olduğu ve bu konunun seçilme nedenlerinin açıklandığı giriş bölümüdür. İkinci bölüm literatür taramasına ayrılmıştır. Araştırma sürecinde veri görselleştirme eğitimine, eğitim yöntemlerine ve müfredat oluşturmaya yönelik literatür taraması yapılmıştır. "Yöntem" başlığında toplanan üçüncü bölümde yurtiçi ve yurtdışında yürütülen veri görselleştirme ders içerikleri kıyaslanarak incelenmiştir. Literatür taraması bölümünde belirtilen incelemeler sonucu konu dahilinde uygun bulunan eğitim metotları açıklanmıştır. Ders planı, ders içerikleri, öğrenme çıktıları ve veri görselleştirme çalışmalarının değerlendirme kriterleri bu bölümde bulunmaktadır. Dördüncü bölümde, önerilen ders içeriği, detaylı terminoloji çalışması, veri görselleştirmenin tarihi, veri görselleştirmenin farklı alanlarla ilişkileri, veri görselleştirme sürecinde tasarım ve görsel algı prensipleri, tutarlılık, aynı verinin farklı tasarımcılar tarafından yorumlanması ve teknik gereklilikler sağlanması konuları incelenmiştir. Veri Görselleştirme Dersi önerisinin sunulduğu beşinci bölümde dersin tanımı, amacı, öğrenme çıktıları, dersi uygulama yöntemleri, on dört haftalık müfredat tablosu, öğrencilerin ders sürecinde yararlanabileceği çalışma formu ve önerilen dersin ikinci sınıf Grafik Bölümü öğrencilerine göre adapte edilerek yapılan çalışmanın çıktılarından örnekler bulunmaktadır. Ders programında önerilen kaynaklar ve kullanılacak bilgisayar programları her dönem ortaya çıkabilecek yeni kaynaklara ve teknolojiye göre güncellenmek üzere planlanmıştır. Tez çalışması ile alandaki Türkçe yazılmış kaynak eksikliğinin bir miktar giderilmesi ve Türkiye'deki grafik tasarım programlarında veri görselleştirme eğitimi için kaynak sağlanması hedeflenmiştir. Veri Görselleştirme Dersi ile, yeni teknolojilerin getireceği farklı gereksinimleri karşılayabilecek, veri görselleştirme alanında, farkındalık ve deneyim kazanmış grafik tasarımcılar yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
Koleksiyonlar
- Güzel Sanatlar Enstitüsü [136]