Abstract
Bu eser metninin amacı Vicente Asencio'nun Collectici Íntim adlı yapıtının incelemesini yapmaktır. Asencio, 1965 yılında bestelediği bu eseri öğrencisi Narciso Yepes'e ithaf etmiştir. Eserin incelemesini yaparken dönemin İspanya'sının psikolojik yapısı, kültürü ve tarihi incelenmiş, Asencio'nun bu eserinin nasıl ortaya çıktığı irdelenmiştir. Bu çalışmada İspanyol kültürü üzerine yapılan araştırmada Türkçe kaynak yetersizliği nedeni ile kaynakların çoğunluğu İngilizce ve İspanyolca'dandır. 19. yüzyıl Avrupa'sında bir çok ülke, ulus devletlerini oluşturmak için milliyetçi hareketler yürütmüştür. Burjuva sınıfının güçlendiği ve yeni haklar kazandığı Avrupa'da, halkın müzik ve tiyatro gibi sahne sanatlarını izleyebilmesi ile sanatçılar bu milliyetçi hareketlerde etkin rol oynamıştır. Sanatçıların halka ulaşma ihtiyacı sonucunda halk müziği ve popüler kültüre olan eğilimler artmıştır. 18. yüzyıl İspanya'sında görülmeye başlayan müzikte milliyetçi hareket, 19. yüzyılın sonlarında hız kazanmıştır. Bu akımın ana amacı uluslararası toplumlara karşı itibarını kaybeden İspanyol medeniyetini tekrar yüceltmek ve halkı kendi değerlerinin çevresinde birleştirmek olmuştur. İspanya'da ilk hareketler zarzuela adı verilen oyunlar ile başlamış ve bu oyunlarda sadece İspanyol müzisyenler yer almıştır. Daha sonra müzikolog ve besteci Felipe Pedrell'in 19. yüzyıl sonundaki liderliği ve yönlendirmeleri ile milliyetçi hareket zirveye ulaşmıştır. Pedrell, bu süreçte ulusal kültür işaretlerini halk müziğinde aramanın gerekliliğini de vurgulamıştır. Bu dönemde Isaac Albeniz, Enrique Granados, Manuel de Falla ve Joaquín Turina ile İspanyol müziğinin rönesansı yaşanmıştır. Bu milliyetçi hareket yalnızca müzikte görülmemiştir. İspanya'daki tüm sanat dallarından sanatçılar, İspanya'nın uluslararası ölçüde saygınlığını geri kazandırırken, İspanyol halkını da birleştirebilecek bir kültürel kimlik inşa etme sürecine girmiştir. Bu kimliği oluşturmak için İspanya'da kültürel çeşitliliğin en çok hissedildiği Endülüs Bölgesi'ne odaklanılmıştır. İşte bu gelişmeler ışında Valensiya'lı besteci Vicente Asencio, 20. yüzyılda milliyetçi akımın etkilerinin görüldüğü İspanyol bestecilerden biri olmuştur. Isaac Albeniz ve Pedrell'in öğrencisi Enric Morera ile armoni, Granados'un öğrencisi Frank Marshall ile piyano çalışmış olan Asencio, özellikle Valensiya bölgesini temsil etmeyi amaçlamıştır. Bu çalışmada "Collectici Íntim" adlı yapıtında form analizi yöntemi ile İspanyol müziğine dair izler aranmıştır. Bunun sonucunda Pedrell'in İspanyol besteciler için önerdiği müzikal ifadenin izleri bulunmuştur. Fandango, jota gibi İspanyol dans ritimleri ile birlikte İspanyol müziğinde sık görülen modlar bu eserin oluşumunda kullanılmıştır. Eserin her bölümünde farklı bir duygu ele alınmış ve başlıklarında da belirtilmiştir. Bu duygular huzur, neşe, sakinlik, keyif ve telaştır.