Abstract
İcadından bu yana profesyonel fotoğraf üretimi ile ilgili aşamaları düşündüğümüzde ilk planda teknik ekipmanları, ışık sistemlerini, konuyu anlatan geniş arka planları yahut estetik olarak göze hitap eden pek çok unsurun düzenlenmesini ve tüm bunların üretim zincirindeki birbirleriyle olan bağlantılarını sayabiliriz. Fakat yine en başından bugüne kadar gelindiğinde en çok vakit alan teknik işlemin 'post-prodüksiyon' (rötuş, görüntü işleme) olduğunu ve nihai sonucun çoğunlukla bu işleme göre değiştiğini görürüz. Reklam fotoğrafında bu durumun çok daha baskın olması bu tezin temel çerçevesini oluşturmaktadır. Reklam üretimi, birçok adımdan oluşurken bu sürecin içerisinde yer alan reklam fotoğrafı üretim sürecini ayrıca ele almak gerekmektedir. Bu basamakların en sonuncusu ise üretimi son haline getiren post prodüksiyon sürecidir. Sürecin aslında reklamın fikir aşamasının oluştuğu ilk adımdan itibaren belirlendiğini söyleyebiliriz. Planlamaya göre nihai hedef daha ilk adımdan sonucun en iyi şekilde belirlenmesidir ki bu da tüketiciye doğrudan ya da dolaylı olarak ulaşması gereken mesajın içeriğinin ne denli gerçeğe yakın ve ikna edici olduğuyla ilgilidir. Bu araştırma, 'post prodüksiyon' sürecinin imajların yaratılmasındaki rolü ve nihai etkilerinin izleyiciler tarafından daha iyi anlaşılması amacıyla kaleme alınmıştır. Reklam sektöründeki profesyonellerle yapılan röportajlar, edinilen uzman görüşleri ile teorik ve pratik bilgiler derlenip sunulmaktadır. Sonuç olarak bu araştırmada, post prodüksiyon konusu ve görüntü manipülasyon süreçleri ilgilenen tüm meraklı fotoğrafçılar, öğrenci ve akademik araştırmacılar için bir tür literatür oluşturması ve konunun tarihsel sürecinden günümüze dek uzanan dinamiklerin çok daha iyi anlaşılması için bir kılavuz oluşturma çabası olarak da değerlendirilebilir.