Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Tasarım+Kuram : Cilt 17, Sayı 34 (2021)
Özet
Editörden
Değerli okuyucularımız,
MSGSÜ Mimarlık Fakültesi’nin hakemli dergisi Tasarım+Kuram’ın 34. sayısı ile karşınızda olmaktan mutluluk
duyuyoruz. Bu sayımızda sizlere, kuramsal ve tarihsel çalışmalardan yapı güvenliğine, eğitimden koruma
süreçlerine kadar uzanan farklı konulardaki on iki araştırma makalesi sunuyoruz;
“Tame Modernism: The Manifestos of Sedad Hakkı Eldem and Orhan Veli Kanık” başlıklı çalışma, Türkiye’de
Erken Cumhuriyet Dönemi’nin en dikkat çekici manifestoları arasında sayılabilecek iki metni; Sedad Hakkı
Eldem’in ‘Yerli bir Mimariye Doğru’ makalesiyle Orhan Veli Kanık’ın ‘Garip Antolojisi Önsözü’nü benzerlikleri
ve farklılıkları açısından karşılaştırmayı hedefliyor. “Strüktür Bileşeni Olmanın Ötesinde Kolonun Mimari
Tasarımda Rolü” başlıklı çalışmada, yapısal anlamda önemli bir role sahip olan kolonun taşıyıcı olmanın
ötesinde mimariye etkisi ve katkısı sorgulanıyor. Günümüzde özgün işlevini sürdüremeyerek yeni işlevlerle
kullanılmakta olan medrese yapılarındaki koruma sorunlarını ortaya koymayı amaçlayan “Medrese Yapılarının
Koruma Sürecinde Yapı-İşlev-Çevre Uyumu: Kepenekçi Sinan Medresesi Örneği” başlıklı çalışmada, İstanbul
Fatih ilçesinde bulunan Kepenekçi Sinan Medresesi’nin özgün karakteristikleriyle korunarak sürdürülmesine
yönelik yeni bir işlev önerisi geliştiriliyor.
“Hemşire Çalışma Alanlarının Mekânsal Memnuniyet Açısından Değerlendirilmesi” başlıklı makalede,
hemşirelere ait bireysel parametrelerin çalışma mekânlarındaki psikososyal gereksinimleri üzerinde anlamlı bir
etki oluşturup oluşturmadığı ve psikososyal gereksinimlerin hemşireler tarafından çalışma mekânlarında yeterli
görülüp görülmediği sorgulanıyor. “İç Mimarlık Eğitiminde Koruma Bilincinin Geliştirilmesine Bir Katkı:
Mezuniyet Projesi Örneği” başlıklı çalışma kapsamında; Özyeğin Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi,
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü’nde 2019-2020 bahar yarıyılında gerçekleştirilen Mezuniyet Projesi
incelenerek öğrencilerin tarihi bir yapı için yeniden işlevlendirme önerileri üzerinden koruma bilinci ve eğitim
ilişkisi değerlendiriliyor.
“Su İle Dirençli İlişkiler Kurmak: Profesyonellerin Ekosistemine Bir Bakış” başlıklı makale, su üzerine çalışan
farklı profesyonellerle yapılan, insan-su ilişkisinin diyalektiğini, problem-potansiyel-çözüm üzerine sunulan
bakış açılarını ve su sorunlarının çözümüne yönelik bilimsel, fiziksel ve eylemsel yöntem ve araçları bir arada
sunan mülakatlar aracılığıyla su meselesine bütüncül bir perspektiften bakmanın ve ortak çözümler üretmenin
yollarını arıyor. “Kentsel İç Mekân: Kamusallığın Evselleştirilmesinin / ”İç”selleştirilmesinin Söylemsel
İnşası” başlıklı çalışmada, mimarlık disiplininin “kentsel iç mekân” kavramına neden ihtiyaç duyduğuna ve
onun içeriğini nasıl doldurduğuna bakmak, tanımlamaya çalışmak ve nasıl işlediğini çözümlemek hedefleniyor.
“(Mimarlık) Tarih(i)sel Semantik ya da Karatepe Saçakları’nın Neoliberal Kapitalizm Güdümlü Dönüşümü:
The Museum Hotel Antakya” adlı çalışma, ikisi de kendi zamansal bağlamlarında “ikonik” olarak kabul
edilebilecek iki yapının içine doğdukları sosyo-ekonomik arka planı karşılaştırmayı ve bu bağlamda mimarlık
tarihi nesnelerinin anlamsal dönüşümünü ortaya koymayı hedefliyor.
Öğrenci yurt binalarının yangın güvenliğinin oluşturulmasında mevzuat gerekliliklerinin ortaya konulması, aktif
ve pasif yangın güvenlik önlemleri ile kayıpların en aza indirilmesi ve güvenli yangın tahliyelerinin sağlanması
konuları, “Öğrenci Yurt Binalarında Yangın Güvenlik Önlemleri ve Tahliye Simülasyonları” başlıklı çalışmada
ele alınıyor. “Şehir Planlama Temel Tasarım Eğitiminde Öğrenci Kültürel Birikimi ve Formasyonu Analizi:
Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği” başlıklı çalışmada, tasarım odaklı düşünce ve yaratıcı düşüncenin
oluşumunda öğrencinin kimliğinin eğitim sürecindeki rolü ve akademik performansıyla ilişkisi sorgulanıyor.
Gösterinin kavramsal çerçevesini ve mimarlık alanı üzerindeki etkisini ortaya koymayı amaçlayan “Debord’un
Gösteri Toplumu Kuramı Üzerinden Bugünün Dünyası ve Gösteri Mimarlığı Üzerine Bir Eleştiri” başlıklı
makale, bugünün gösteri(ş) odaklı mimarlık dünyasını eleştirel bir bakış açısıyla ele alıyor. “Konstrüktivist
Mimarlığın Reel ve Ütopya Düzleminde Mekânsal İncelemesi” başlıklı makale ise 1922-1932 yılları arasında
konstrüktivist mimarlığın mimarlık tarihindeki yerini, ütopya mimarlığı ile uygulanan tasarımlar arasındaki
açı farkını, benzerlikleri ve konstrüktivist mimarlığın S.S.C.B.’nin toplumsal yaşamındaki karşılığını siyaset ve
sanat arasındaki ilişkiyi esas alarak ortaya koymayı amaçlıyor.
Bu sayımıza katkıda bulunan değerli yazarlarımıza ve Yayın Yürütme Kurulu ekibimize en içten teşekkürlerimi
sunuyor ve yeni sayılarımızda yine birlikte olmayı diliyorum.
Prof. Dr. Ebru ÖZEKE TÖKMECİ
Editör
Kaynak
Tasarım+KuramCilt
17Sayı
34Koleksiyonlar
- Tasarım+Kuram [44]