Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Tasarım+Kuram : Cilt 11, Sayı 20 (2015)
Özet
Bu sayımızın çağrılı yazarı Prof. Dr. Semra Aydınlı, “Tasarım Eğitiminde Yapılandırıcı Paradigma: Öğrenmeyi Öğrenme” isimli makalesinde günümüz tasarım eğitiminde, küresel değişimin hızına ayak uydurulamadığı, bilgi toplumunun talep ettiği mezun profiline uygun bir formasyon kazandırılamadığı için bir tıkanıklık yaşanmakta olduğu tespitinden hareket ederek, tasarım eğitiminde yapılandırıcı paradigma, eğitim bilimlerindeki son gelişmeler ve mimari tasarım eğitiminde uyguladığı "öğrenmeyi öğrenme" paradigması arasında yaptığı çapraz okumayı söz konusu tıkanıklığı aşma çabası olarak sunmaktadır. Lerzan Aras’ın, “Günümüz Mimarlık Ortamına Geçmişten Katkılar: Pessac, CIAM ve Pruitt - Igoe” isimli çalışması, 1928 yılında CIAM (Congres Internationaux d’Architecture Moderne) kongreleri ile başlayan ve bu kongrelerin temaları doğrultusunda tasarlanan Pessac konutları ve Pruitt - Igoe yerleşimi gibi modern mimarlık tarihi içinde özel yeri olan oluşumların yeniden değerlendirilerek bugüne katkı sağlayabileceği iddiasıyla, modern dönemin üç önemli olayını hatırlamayı, bu örneklerin günümüze katkılarının ne olabileceğini ve Pruitt - Igoe’nun "masum" sayılabilme olasılığını tartışmaya açmayı amaçlıyor. Pınar Kısa Ovalı ve Gildis Tachir’in özgün volkanik mimarisi ve doğal güzellikleriyle öne çıkan Yunanistan’ın Santorini adasını ekolojik turizmin etkin olarak geliştirilebileceği bir eko-destinasyon noktası olarak ele alan “Eko-Destinasyon Olarak Santorini ve Ekolojik Turizm Potansiyelleri” adlı çalışmalarında, ekolojik turizme ilişkin literatür çalışması ardından, adadaki ekolojik turizm potansiyelleri tablo sistematiği içinde sunulmakta, adanın çevre değerleri ve eylem çeşitliliği gösterilerek eko-destinasyon ile uyumlu ekolojik kullanımlara ilişkin öneriler getirilmektedir.
Gerçekleştirdikleri alan çalışmasında, farklı biçimlerde aydınlatılan sergi mekânlarında
duygusal ve bilişsel algı farkı araştırılıyor ve kullanıcıların aydınlatma tercihleri ve bu
tercihleri belirleyen nedenler sorgulanıyor.
“Gelişen İletişim Teknolojilerinin Kentsel Yaşam Ve Kamusal Mekanlar Üzerindeki
Yansımaları” isimli makalesinde Serkan Sınmaz, yeni gelişen iletişim biçimlerinin
günümüzdeki yeri ve sosyal yaşamdaki etkilerini açıklayarak, kentsel kamusal mekanlar
üzerindeki dolaylı etkilerinin değerlendirilmesini amaçlanmaktadır.
Bu sayımızın son makalesi ise Prof. Dr. Ayla Fatma Antel tarafından yürütülen
bir doktora çalışmasından; "20. Yüzyıl’dan Günümüze Müzik ve Mekân: Tokyo ve
İstanbul’da Performans Sanatları Yapıları" isimli metinde Özge Gündem, Tokyo ve
İstanbul’da incelenen performans sanatları binaları üzerinden yapılan karşılaştırmalar
sonrasında, İstanbul’da bulunan binaların mekânsal hacimlerinin kapasiteleri ve teknik
verilerinin ortalamaların altında kaldığını gösteriyor ve bu yapı türlerinin inşasını
arttırarak mekânsal gelişimlerini sağlayacak, topluma sanat bilinci katarak insanları bu
yapı türlerini daha sık kullanmaya teşvik edecek öneriler sunmayı amaçlıyor.
Doç. Dr. Ahmet Zeki TURAN
Yayın Kurulu Başkanı
İlknur Türkseven Doğrusoy ve Yasemin Oksel Ferraris, “Sergi Mekânlarında Doğal
ve Yapay Aydınlatma Biçimlerinin Ziyaretçi Deneyimi ile Olan İlişkisinin İrdelenmesi”
adlı çalışmalarında doğal ve yapay aydınlatma biçimlerine göre sergi deneyimi ile
ilişkili olan mekân algısının nasıl değiştiğini anlamayı ve kullanıcının aydınlatma tercihlerini
belirleyerek, ziyaretçi/izleyici odaklı tasarım bilgisi oluşturmayı amaçlıyorlar.
Kaynak
Tasarım+KuramCilt
11Sayı
20Koleksiyonlar
- Tasarım+Kuram [44]