Özet
Günümüz tekstil sektörünün önemli kavramlarından biri olan ürün geliştirmenin incelendiği "Tekstil Endüstrisinde Ürün Geliştirme ve Ürün-Üretim-Tasarım İlişkisi" başlıklı tez çalışmasında; endüstriyel bir üretim alanı olan tekstil sektöründe, ürünlerin geliştirme aşamalarında; ürün-üretim-tasarım bileşenlerinin ilişkileri değerlendirilmektedir. Bu ilişkilere uygun stratejilerin belirlenmesi açısından; tekstil endüstrisinde ürün geliştirme kavramının oluşumu ve gelişimi analiz edilirken, tasarımın önemi ve tasarımcının değerinin vurgulanması amaçlanmıştır. Temel olarak endüstriyel üretimde tasarım kavramının hangi etkenlerle geliştiği, bu gelişim sırasında tekstil tasarımı ve tasarımcısı kavramlarının nasıl oluştuğu irdelenmiştir. Öncelikle endüstrileşme ile başlayan ürün ve üretim kavramları açıklanmış; gelişim süreci içinde ürün, üretim, tasarım ve ürün geliştirme ilişkisi incelenmiştir. Tezin birinci bölümünde; endüstriyel üretimin yapılanması içinde tasarımın oluşumu ve gelişimi incelenmiş, bu gelişimi etkileyen ve destekleyen etkenler tekstil tasarımı açısından ele alınmıştır. ikinci bölümde ise; tekstil endüstrisi ve ürün geliştirmeyle ilişkili tanımlar yapılarak konuyla ilgili kavramlar açıklanmıştır. Küreselleşme gibi dinamiklere bağlı olarak tekstil endüstrisinde üretim ve pazarlama yöntemlerindeki değişimler ve ürün geliştirmeyi etkileyen faktörler ele alınarak ürün geliştirme açısından tasarımın gerekliliğine değinilmiştir. Bu bağlamda tekstil sektöründe ürün geliştirme ekiplerinde tüketici beklentilerine cevap verebilen veya talep yaratacak düzeyde yeni ürün geliştirme açısından tekstil tasarımının ve tasarımcısının önemi vurgulanmıştır.