Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖz, Naime Didem
dc.contributor.authorGirgiç, Salih
dc.date.accessioned2024-06-28T07:54:04Z
dc.date.available2024-06-28T07:54:04Z
dc.date.issued2023en_US
dc.date.submitted2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/5970
dc.description.abstractOrta Asya'dan Anadolu'ya uzanan Türk tarihinde, yünden üretilen ürünler yaylak ve kışlak yaşamın önemli bir unsurunu oluşturmaktadır. Yün lifinin doğal özellikleri, bu ürünlere eşsiz bir değer katmış ve onları vazgeçilmez hale getirmiştir. Halı, kilim ve özellikle keçe üretimi ise hayati bir öneme sahip olmuştur. Türk toplumları, keçeden yapılan yaşam alanlarıyla kendilerine özgü bir kimlik oluşturmuş ve bu durum keçe ürünlere olan değeri daha da artırmıştır. Kırgızistan örneğinde görüldüğü gibi, keçe çadırlar kullanılmış ve çadırların süslemeleri yine keçe kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Kırgızistan'ın zengin motif geleneği, binlerce yıl öncesine dayanan bir geçmişe sahiptir. Keçenin sağladığı birçok kolaylık ve avantaj, insanların keçeyi kutsal bir nitelikle değerlendirmesine sebep olmuştur. İnançlarına uygun olarak, keçeler motiflerle süslenerek derin anlamlar yüklenmiştir. Keçe, sadece bir malzeme olmanın ötesine geçmiş, kültürel ve dini bir değere dönüşmüştür. Yaylak ve kışlak arasında yaşam süren Türk toplulukları, Sultan Alparslan'ın Anadolu'yu fethetmesi ve Moğol saldırılarının artmasıyla birlikte Anadolu'ya göç etmeye ve zamanla yerleşik hayata geçmeye başlamışlardır. Orta Asya'da gelişen motif ve teknik birikimlerini Anadolu ile sentezleyerek yeni motifler ve teknikler geliştirmişlerdir. Ahilik teşkilatının kurulmasıyla da keçe üretimi sistemli bir şekilde devam etmiştir. Bu sentez, Türklerin sanat ve zanaat alanında önemli başarılar elde etmelerine imkân sağlamıştır. Yeni motifler ve teknikler, Anadolu'nun zengin kültürel çeşitliliğine katkıda bulunurken, Türklerin kendi kimliklerini ve sanatsal ifadelerini güçlendirmiştir. Bu şekilde, Türkler hem kendi geleneklerini sürdürmüş hem de Anadolu'nun kültürel birikiminden yararlanarak yeni bir sanat anlayışı oluşturmuşlardır. Türkiye ve Kırgızistan'da sürdürülen keçecilik geleneği, her iki ülkede de önemli bir kültürel miras olarak kabul edilmektedir. Son yıllarda seri üretimin ve sentetik malzemelerin yaygınlaşmasıyla birlikte geleneksel keçe ürünlere olan talep azalmıştır. Bu da Türkiye ve Kırgızistan keçecilik sektörünün zorluklarla karşılaşması gerçeğini ortaya çıkarmıştır. Tez çalışması kapsamında Türkiye ile Kırgızistan keçeciliğinin motif ve teknik açılarından karşılaştırılmasını yapabilmek için literatür taraması yapılarak çalışmanın bilimsel temele oturtulması sağlanmıştır. Alan araştırması yapılmış bu araştırmada görüşme, gözlem ve betimleme teknikleri kullanılmıştır.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTürkiyeen_US
dc.subjectKırgızistanen_US
dc.subjectAnadoluen_US
dc.subjectGeleneksel keçeciliken_US
dc.subjectKarşılaştırmaen_US
dc.subjectMotifen_US
dc.subjectTekniken_US
dc.titleTürkiye ile Kırgızistan keçeciliğinin motif ve teknik açılarından karşılaştırılmasıen_US
dc.title.alternativeComparison of Turkish and Kyrgyz felting in motif and techniqueen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster