Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖkten, Kaan Harun
dc.contributor.authorYıldırım, Özge
dc.date.accessioned2024-07-02T11:16:13Z
dc.date.available2024-07-02T11:16:13Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022-02
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/6018
dc.description.abstractBu çalışma, Homeros’tan Platon’a Daímōn sözcüğünün kullanımını ve Sokrates’in Daimónion’u ile modern bir mefhum olan Özbilinç’in ilişkisini incelemek amacıyla yazılmıştır. Hegel, Felsefe Tarihi’nde “düşünce üzerine düşünmenin” Sokrates ile başladığını ve Daimónion’un Sokrates’in Bilinç’inde olduğunu söylemektedir. Daimónion’unun atıf yaptığı Daímōn sözcüğünün Platon-Sokrates öncesi kullanımlarına yapacağımız okuma, sözcüğün zihin ile olan bağlantısını vurgulayacak olması bakımından, Daimónion’u Özbilinç ile ilişkilendirmede bu çalışma için faydalı olacaktır. Günümüze ulaşan en eski yazılı kaynaklardan olan Homeros Destanları’ından Platon-Sokrates’e kadar olan süreçte Daímōn’un Theós, Moîra ve Psūkhḗ bağlamlarında kullanıldığı görülmektedir. Bu sebeple ilk bölümde Theós bağlamındaki kullanım için Homeros Destanları, Derveni Elyazmaları, Pythagoras, Empedokles; Moîra bağlamındaki kullanım için Euripides ve Herakleitos; Psūkhḗ bağlamındaki kullanım için ise Hesiodos, Thales, Pythagoras ve Leukippos/ Demokritos incelenecektir. İkinci bölümde öncelikle Platon-Sokrates’deki Daímōn kullanımları incelenecektir çünkü Sokrates’in Daimónion’un atıf yaptığı Daímōn’un hüviyetinin bu metinlerde olduğunu düşünülmektedir. Platon’da Daímōn, kişiden bağımsız münferit bir rehber Ruh veya kişinin Ruh’unun en yüksek parçası olarak görüldüğünden, Platon’un Ruh anlayışının zihinsel kapasiteyle olan bağlantısını vurgulamak Özbilinç ile olan ilişkilendirmede önemli bir bağlantısı noktası olacaktır. Daha sonra Platon- Sokrates’in Daimónion’un ayırt edici temel özellikleri ortaya konacaktır. Üçüncü bölümde ise Daimónion ile ilişkisini inceleyeceğimiz Özbilinç kavramının doğuşuyla ilgili kısa bir tarihçe verilerek onun zihinsel fonksiyon bağlamında temel özellikleri vurgulanacak; bunun için Platon, Aristoteles, Descartes, Locke, Hume ve Kant çizgisi izlenecektir. Daha sonra Özbilinç’e atfedilen özellikler ile Daimónion’a atfedilen özellikler karşılaştırılıp aralarındaki ilişki ortaya konmaya çalışılacaktır.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDaimonen_US
dc.subjectDaimonionen_US
dc.subjectPlatonen_US
dc.subjectSokratesen_US
dc.subjectBilinçen_US
dc.subjectÖzbilinçen_US
dc.titleHomeros’tan Platon’a “Daimōn” (δαίμων) ve Daimōn’un “özbilinç” ile ilişkisien_US
dc.title.alternativeFrom Homer to Plato “Daímōn” (δαίμων) and the relatıonshıp between Daimōn and self-conscıousnessen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster