Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
Yükseköğretimde Kadın Akademik Yöneticilerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri
Abstract
Bu araştırmanın amacı, yükseköğretimde kadın akademikyöneticilerin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerilerinin tespitedilmesidir. Bu araştırma nitel araştırma desenlerinden biri olanfenomenolojik desende gerçekleştirilmiştir. Fenomenolojik desendekatılımcıların deneyimledikleri fenomeni nasıl anlamlandırdıklarıortaya koyulmaktadır. Bu araştırmanın fenomeni yönetici kadınakademisyenler olarak belirlenmiştir. Bu araştırmanın çalışma grububelirlenirken amaçlı örneklem yönteminden ölçüt örnekleme tercihedilmiştir. Ölçüt ise 2018-19 akademik yılı itibariyle en az bir yıldır biryükseköğretim kurumunda üst düzey yöneticilik yapmak olarakbelirlenmiştir. Bu kapsamda, araştırma çerçevesinde 13 kadın dekanlagörüşme yapılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmakapsamında ilgili alan yazına ve uzman görüşlerine dayalı olarakgeliştirilen yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır.Araştırmanın verileri katılımcılarla yapılan yüz yüze görüşmelerletoplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde içerik ve betimsel analizkullanılmış; fenomenolojik araştırma desenine uygun olarak temalarbelirlenmiş, belirlenen temalar kategorilere ayrılmıştır. Araştırmasonucunda, akademinin erkek egemen kurum kültürüne sahip olduğu,yönetici kadın akademisyenlerin geleneksel cinsiyet rolleri nedeniylesorunlarla karşılaştıkları, eş desteğinin önemli olduğu, çoklu rollerinetkilerinin iş ve özel hayatta belirgin olduğu, iş ve aile hayatında dengekurulmasının ve dengeli bir yönetim anlayışının yönetim sürecininanlamlı bir şekilde deneyimlenmesine katkı sağladığı tespit edilmiştir. The aim of this research is to determine the problems and solutions proposed by female academic administrators in higher education. This research was carried out in the phenomenological design which is one of the qualitative research designs. The phenomenological pattern shows how participants make sense of the phenomenon they experience. The phenomenon of this research was determined as female academicians. While determining the study group, criterion sampling was preferred from purposive sampling method. As of the academic year of 2018-19, the criterion was determined to be a senior executive at a higher education institution for at least one year. In this context, 13 women are being interviewed by the dean. In order to collect data, a semi-structured interview form based on the relevant literature and expert opinions was used. The data of the study were collected by face-to-face interviews with the participants. Content and descriptive analysis were used in the analysis of research data; themes are determined in accordance with the phenomenological research pattern and the themes are divided into categories. At the end of the study, it is concluded that the academy has male dominated corporate culture, female academicians face problems due to traditional gender roles, spousal support is important, the effects of multiple roles are evident in work and private life, balance of work and family life, and balanced management has been found to contribute to the experience
Source
Çalışma ve ToplumVolume
1Issue
64Collections
- TRDizin [756]