Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Le Corbusier mimarisine Pisagorcuların sayıları üzerinden bakış
dc.contributor.advisor | Antel, Aylâ Fatma | |
dc.contributor.author | Sökmen, Merve Nisa | |
dc.date.accessioned | 2024-07-05T08:03:34Z | |
dc.date.available | 2024-07-05T08:03:34Z | |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14124/6094 | |
dc.description.abstract | Sayılar, evrenin varoluşunda büyük bir önem taşımaktadır. Evren vücut bulurken sayılara kenetlenmiştir. Yeşillikler kenetlenmenin ürünüdür; hayvanlar kenetlenmenin ürünüdür. Ürünün baskın öğesi beşerinin oluşumu sayıların yol göstericiliğiyle mümkün olmuştur. O halde doğanın kuşkusuz bilimi vardır. Doğanın getirimi insan da dahil olmak üzere, gökyüzünde, elementlerde, her şeyde sayı bilimi kendini göstermektedir. İlk uygarlıklardan başlayan sayının serüveni, gelişen insan ve imkanlarla birlikte anlamına kavuşmaya başlamıştır. Sayı bilimken aynı zamanda mistik kapıları da aralayabilmiştir. Mezopotamya ve Mısır'ın inisiyeleriyle şekillenen Pisagorcu felsefe, "Her şey sayıdır!" nidalarıyla sayıları matematik ve geometrinin ötesine taşıyarak, metafiziksel anlamlar yüklemiştir. Sayılar kainatın üretimi değil, kainat sayıların üretimidir. Pisagor'un kare, dikdörtgen, daire ve üçgenle tanımladığı üretim, Pisagor'un teoremleri, matematiğe katkıda bulunan keşifleriyle matematik düzen- inanç- geometri- uyum terimlerinin ekseninde salınmıştır. Pisagor'un çıkarımlarından etkilenen mimar ve mühendis Vitruvius, yaratılıştaki oranı, yani insan bedeninin oranını inceleyerek, insan ile mimari arasında ilişki kurmuş, yapıları eril bireye göre idealize etmiştir. Vitruvius'un ortaya attığı oran-orantı sistemini Leonardo da Vinci başarıyla işleyerek kare ve daire içindeki erkeği, Vitruvian Man'i çizmiştir. Doğa-insan arasındaki dengenin kurulmaya çalışılmasının ilk somut örneklerinden olan eser, kendinden asırlar sonra dahi kişileri etkilemeye devam etmektedir. 20.yüzyıl mimarı Le Corbusier, söz konusu durumun en iyi örneklerindendir. Vitruvian Man'i yapılandırarak, kendi sistemi Modulor'a aktarmıştır. Doğa-insan arasındaki ilişkilerin ehlileştirilmeye bu sayede düzeni, uyumu, kusursuzu hatta Tanrı'yı yakalama düşüncesi hiç değişmemiştir. Bu çalışmada, yukarıda bahsedilen aktarımlarla ilerleyen sayıların, Altın Oran ve sayı mistisizmindan yola çıkılarak, Pisagor ile Le Corbusier arasındaki kurduğu kaçınılmaz bağ işlenmiştir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Uyum | en_US |
dc.subject | Düzen | en_US |
dc.subject | Modulor | en_US |
dc.subject | Doğa-insan ilişkisi | en_US |
dc.subject | Sayılar | en_US |
dc.subject | Harmoni | en_US |
dc.subject | Beden | en_US |
dc.subject | Kusursuz | en_US |
dc.subject | Kare | en_US |
dc.subject | Dikdörtgen | en_US |
dc.subject | Daire | en_US |
dc.subject | Form | en_US |
dc.title | Le Corbusier mimarisine Pisagorcuların sayıları üzerinden bakış | en_US |
dc.title.alternative | A view on le corbusier architecture through pythagoreans' numbers | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Enstitüler, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
Bu öğenin dosyaları:
Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.
-
Fen Bilimleri Enstitüsü [1667]
Institute of Science