Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAntel, Aylâ Fatma
dc.contributor.authorSökmen, Merve Nisa
dc.date.accessioned2024-07-05T08:03:34Z
dc.date.available2024-07-05T08:03:34Z
dc.date.issued2023en_US
dc.date.submitted2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/6094
dc.description.abstractSayılar, evrenin varoluşunda büyük bir önem taşımaktadır. Evren vücut bulurken sayılara kenetlenmiştir. Yeşillikler kenetlenmenin ürünüdür; hayvanlar kenetlenmenin ürünüdür. Ürünün baskın öğesi beşerinin oluşumu sayıların yol göstericiliğiyle mümkün olmuştur. O halde doğanın kuşkusuz bilimi vardır. Doğanın getirimi insan da dahil olmak üzere, gökyüzünde, elementlerde, her şeyde sayı bilimi kendini göstermektedir. İlk uygarlıklardan başlayan sayının serüveni, gelişen insan ve imkanlarla birlikte anlamına kavuşmaya başlamıştır. Sayı bilimken aynı zamanda mistik kapıları da aralayabilmiştir. Mezopotamya ve Mısır'ın inisiyeleriyle şekillenen Pisagorcu felsefe, "Her şey sayıdır!" nidalarıyla sayıları matematik ve geometrinin ötesine taşıyarak, metafiziksel anlamlar yüklemiştir. Sayılar kainatın üretimi değil, kainat sayıların üretimidir. Pisagor'un kare, dikdörtgen, daire ve üçgenle tanımladığı üretim, Pisagor'un teoremleri, matematiğe katkıda bulunan keşifleriyle matematik düzen- inanç- geometri- uyum terimlerinin ekseninde salınmıştır. Pisagor'un çıkarımlarından etkilenen mimar ve mühendis Vitruvius, yaratılıştaki oranı, yani insan bedeninin oranını inceleyerek, insan ile mimari arasında ilişki kurmuş, yapıları eril bireye göre idealize etmiştir. Vitruvius'un ortaya attığı oran-orantı sistemini Leonardo da Vinci başarıyla işleyerek kare ve daire içindeki erkeği, Vitruvian Man'i çizmiştir. Doğa-insan arasındaki dengenin kurulmaya çalışılmasının ilk somut örneklerinden olan eser, kendinden asırlar sonra dahi kişileri etkilemeye devam etmektedir. 20.yüzyıl mimarı Le Corbusier, söz konusu durumun en iyi örneklerindendir. Vitruvian Man'i yapılandırarak, kendi sistemi Modulor'a aktarmıştır. Doğa-insan arasındaki ilişkilerin ehlileştirilmeye bu sayede düzeni, uyumu, kusursuzu hatta Tanrı'yı yakalama düşüncesi hiç değişmemiştir. Bu çalışmada, yukarıda bahsedilen aktarımlarla ilerleyen sayıların, Altın Oran ve sayı mistisizmindan yola çıkılarak, Pisagor ile Le Corbusier arasındaki kurduğu kaçınılmaz bağ işlenmiştir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectUyumen_US
dc.subjectDüzenen_US
dc.subjectModuloren_US
dc.subjectDoğa-insan ilişkisien_US
dc.subjectSayılaren_US
dc.subjectHarmonien_US
dc.subjectBedenen_US
dc.subjectKusursuzen_US
dc.subjectKareen_US
dc.subjectDikdörtgenen_US
dc.subjectDaireen_US
dc.subjectFormen_US
dc.titleLe Corbusier mimarisine Pisagorcuların sayıları üzerinden bakışen_US
dc.title.alternativeA view on le corbusier architecture through pythagoreans' numbersen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster