Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorDoğu, Emine Pınar
dc.contributor.authorÜnal, Berrin Yapar
dc.contributor.authorİşcan, Mehmet
dc.date.accessioned2024-07-11T07:42:12Z
dc.date.available2024-07-11T07:42:12Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/6136
dc.description.abstractSeyfeddin Süleyman Bey’in yaptırdığı Eşrefoğlu Camii Anadolu Selçuklu sanatının en güzel örneklerinden biridir. Caminin biri taç kapıda, diğeri harime açılan çinili kapının kemer alınlığında olmak üzere yapı hakkında bilgi veren iki kitabesi bulunmaktadır. Cami, dikdörtgen şemalı, altı sıra halinde mukarnas başlıklı 48 ahşap direk üzerinde mihraba uzanan ahşap kirişlerle 7 nefe ayrılmıştır. 13. yüzyılın en zengin ve orijinal boyalı tezyinatı renk ve kompozisyon itibariyle Eşrefoğlu Camii'nde görülür. Beylikler döneminin en eski mahfil örneği, Eşrefoğlu Süleyman Bey Camii’nde teşhis edilir. Günümüz mahfillerine öncülük eden ve bey mahfili olarak bilinen yer, harimin güney-batı köşesinde ve dikdörtgen planlıdır. 4,47x9,72 m ölçülerindeki mahfil, güney ve batı yönlerinden caminin duvarına yaslanmakta, taş üzerine iki ahşap sütuna oturmaktadır. Bey mahfili taşıyıcı kirişlerinin alt kısmının tavan duvar bağlantılarına (kiriş) çivilerle tutturulmuş düğümlerden oluşan kalem işi uygulamalı ahşap bordürler paneller bulunmaktadır. Ölçümlerimiz neticesinde bu kısımda bulun ahşap bordür panellerin uzunluğu toplamda 32,79 m dir. Ayrıca harimin mihraba bakan kısmında duvarı boydan boya geçen 18,70 m uzunluğunda bir kısmı restorasyon görmüş ahşap bordür paneller ve üzerinde bey mahfilindeki gibi düğümlü bezemeler tespit edilmiştir. Bugün kadınlar mahfili olarak kullanılan son cemaat yerinin tavan kirişinde de aynı üslup ve teknikte yapılmış 9,78 m uzunlukta bordür panellerin bir kısmı restorasyon görmüş olsa bile mevcudiyetini sürdürmektedir. Ahşap bordür panellerde yer alan düğümlü kufi yazı şeklindeki bezemeler yatay düzlemde birbirine bağlı tekrarlar şeklinde tasarlanmıştır. Sağdan sola doğru yaptığımız değerlendirmemizi iç sağ, iç orta, iç sol ve dış sol olarak ifade edeceğiz. Görsel ve çizim listelerinin başlıkları da bu şekilde oluşturulmuştur. Bey mahfilinde (386), harimde ve kadınlar mahfilinde toplamda (110) adet düğüm tespit edilmiş ve düğümler bu yöntemle çizilmiştir. Toplam düğüm sayısı (496) dır. Projenin odak noktası olması nedeniyle Eşrefoğulları ve Eşrefoğlu Süleyman Bey Camii’ ne ait bilgi ve belgeler üzerine yoğunlaşılmıştır. Ancak, kufi yazı nitelikleri taşıyan kalem işi bezemeler Afyon Ulu Camii’ nde ve Kastamonu Kasaba Köyü Mahmut Bey Cami’sinde tekrarlar halinde düzenlenmiş benzerlere de rastlanmıştır.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMSGSÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğüen_US
dc.rights© Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesien_US
dc.subjectEşrefoğlu Süleyman Bey Camiien_US
dc.subjectAnadolu Selçuklu dönemien_US
dc.subjectMahfilen_US
dc.subjectAhşap bordür panelleren_US
dc.subjectDüğümlü bezemeleren_US
dc.titleBeyşehir Eşrefoğlu Camii Bey Mahfilindeki Bezemelerin Sayısal Ortamda Çizim Analizlerien_US
dc.typereporten_US
dc.departmentFakülteler, Güzel Sanatlar Fakültesi, Geleneksel Türk Sanatlarıen_US
dc.identifier.issueProje Numarası ve Türü 2021-02 / A Türü Projeen_US
dc.relation.publicationcategoryRaporen_US


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster