Özet
İnsanlık tarihi boyunca, doğa ile kurulan ilişkinin dinamikleri değişim ve dönüşüm içerisinde olmuştur. Bu dönüşümün günümüzde geldiği noktada, gezegenimiz birçok problemle karşı karşıyadır. Bu problemlerin çözümü için sürdürülebilirlik yaklaşımı benimsenmiştir. Ancak, bu yaklaşımın mevcut sorunlara karşılık vermede yetersiz olduğuna dair görüşler ortaya çıkmıştır. Bu, sürdürülebilirlik yaklaşımının ötesine geçilmesi gerektiği argümanını gündeme getirmiştir. Sürdürülebilirlik ötesi olarak adlandırılan bu yeni yaklaşım, doğaya pozitif katkılarda bulunmayı hedeflemektedir. Bu çalışmanın temel amacı, sürdürülebilirlik ötesi bağlamında tasarlanan ürünlerin deneyim faktörlerinin tüketiciler üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırma aynı zamanda sürdürülebilirlik ötesi bağlamındaki ürün tasarımlarının potansiyellerini ortaya koymayı hedeflemektedir. Bu araştırmada veriler anket ve yarı yapılandırılmış görüşme yöntemleriyle elde edilmiş olup, istatistiksel ve tematik analiz yöntemleriyle bulgular elde edilmiştir. Araştırma sonucunda sürdürülebilirlik ötesi bağlamında tasarlanan ürünlerin yenilik özellikleri tüketicilerde olumlu tepkiler yarattığı; ilgi, şaşırma ve estetik duygular oluşmasına sebep olduğu belirlenmiştir. Öte yandan ürünlerin bazı kültürel değerlerle potansiyel bir çatışma içerisinde olabileceği tespit edilmiş ve bu çatışmaların sürdürülebilirlik ötesi ürün tasarımına nasıl etki edebileceği değerlendirilmiştir. Tüketiciler ürünlerin sahip olduğu döngüsel sistemlere dahiliyeti bağlamında olumlu tepkiler gösterirken, canlı organizmalarla etkileşim bağlamında çeşitli önyargılar oluşturduğu saptanmıştır. Sürdürülebilirlik ötesi bağlamındaki ürün tasarımlarının gelecek potansiyelleri tartışılmış ve tasarımcılara öneriler sunulmuştur.