Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Kent içi deniz yolu toplu taşımacılığının entegrasyona dayalı olarak geliştirilmesi: İstanbul - Bostancı vapur iskelesi çevresi saha çalışması
Künye
İlsever, C., Üstündağ, K. İ. (2024). Kent İçi Deniz Yolu Toplu Taşımacılığının Entegrasyona Dayalı Olarak Geliştirilmesi: İstanbul - Bostancı Vapur İskelesi Çevresi Saha Çalışması. Kent Akademisi (Online) , 17(5), 1759 - 1785. doi.org/10.35674/kent.1491705Özet
Kıyı kentlerine özgü olan deniz yolu toplu taşımacılığı birçok avantajı beraberinde getirmektedir. Bu ulaşım türünün desteklenmesi için kentsel hareketlilik ile entegrasyonunu geliştirme ihtiyacı duyulmaktadır. Bunun için literatürdeki önde gelen entegrasyon stratejilerinin temel ilkeleri ve modellemeleri incelenerek, deniz yolu odaklı toplu ulaşım (DOT) stratejisi önerilmiştir. DOT modelinde toplu taşıma ve aktif hareketliliğin bir arada geliştirilmesi hedeflendiği için entegrasyon stratejilerinin yanı sıra yürünebilirlik çalışmaları da araştırılmıştır. Diğer yandan, mevcut entegrasyon stratejileri ve yürünebilirlik çalışmalarında deniz yolu ulaşımının konu edildiğine rastlanmamıştır. Dolayısıyla, önerilen DOT stratejisi mevcut literatürü zenginleştirme potansiyeli de taşımaktadır. Literatürden faydalanarak, DOT’un saha seçim kriterleri ve analiz kriterleri belirlenmiştir. İstanbul İli Bostancı semti alan seçim kriterlerini karşıladığı için DOT strateji modelinin uygulama sahası olarak düşünülmüştür. Coğrafi avantajına rağmen İstanbul’un toplu ulaşım türel dağılımındaki payı %3 ile sınırlıdır. Bu sınırlılığın, saha seçim kriterlerini karşılasa da Bostancı için de söz konusu olduğu gözlemlenmiştir. Saha çalışması kapsamında öncelikle semtin mevcut nüfus yoğunluğu, arazi kullanım kararları, toplu ulaşım altyapısı ve ulaşım hatları araştırılmıştır. Ardından, belirlenen analiz kriterleri doğrultusunda kullanıcı anketi yapılmıştır. Öne çıkan kriterler için saha incelemesi sonucunda sorunlar tespit edilmiş ve somut çözüm önerileri getirilmiştir. Deniz yolu toplu taşımacılığının farklı bağlamlarda incelenmesinin konunun literatürdeki yerini zenginleştireceği düşüncesiyle, gelecekteki çalışmalara ilişkin önerilerde bulunulmuştur. Maritime public transportation, which is specific to coastal cities, brings many advantages. In order to support this type of transportation, there is a need to develop its integration with urban mobility. In this article, by examining the basic principles and modeling of certain integration approaches in the literature, a Maritime-Focused Public Transportation (DOT) strategy has been proposed and implemented. Since the DOT strategy model aims to develop public transportation and active mobility together, walkability studies have also been investigated in addition to integration strategies. On the other hand, maritime transportation has not been mentioned in existing integration approaches and walkability studies. Therefore, the proposed DOT strategy has the potential to enrich the literature. By benefiting from the literature, DOT's field selection criteria and analysis criteria have been determined. Since Bostancı Neighborhood in Istanbul Province meets the field selection criteria, it has been considered as the application area of the DOT strategy model. Despite its geographical advantage, the share of maritime public transportation in the distribution of public transportation modal is limited to 3% in Istanbul. It has been observed that this limitation is also valid for Bostancı. Within the scope of the field study, firstly the current population density of the district, land use decisions, public transportation infrastructure and transportation lines were investigated. Then, a user survey was conducted in line with the determined analysis criteria. Problems were identified regarding the prominent criteria and concrete solution proposals were made to increase the demand for maritime public transportation. Suggestions were made for future studies to examine maritime public transportation in different contexts.
Kaynak
Kent Akademisi DergisiCilt
17Sayı
5Koleksiyonlar
- TRDizin [802]