Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBursalıgil, Gözde
dc.contributor.authorKaya, Fatma
dc.date.accessioned2024-12-09T06:44:34Z
dc.date.available2024-12-09T06:44:34Z
dc.date.issued2024en_US
dc.date.submitted2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/6926
dc.description.abstractKültür; toplumların gelişim süreçleri içerisinde gerçekleştirdikleri maddi ve manevi değerlerin tümü ve bu değerlerin kuşaklararası aktarımında çevresel olarak gösterdikleri etkinliklerin bütünü olarak ifade edilebilir. Toplumların veya bireylerin kimliğinin belirleyicisi ve diğer toplumlardan ayrışmasını sağlayan kültür; varlık gösterdiği toplumun dil, din, yazı, tarih, gelenek, edebiyat, sanat, zanaat, giyim, kuşam, üretim ve tüketim gibi tüm etkinlikleri kapsamaktadır. Şanlıurfa şehri özelinde kültür, kimlik ve giysinin karşılıklı oluşturdukları etkileşimin araştırıldığı bu tezde; giysi tasarımı oluşturma süreçlerinde biçim, hacim, form, doku, renk gibi öğelerin yerel malzeme ve tekniklerle nasıl şekillendirildiği irdelenmiştir. Tezin ilk bölümü olan giriş bölümünde tezin içeriği ve amacı belirtilmektedir. Girişten sonra gelen ikinci bölümünde ise kültür, kimlik, aidiyet, çok kültürlülük, kültürel kimlik, kültürel bellek, yerellik-evrensellik kavramlarının genel tanımlamalarına yer verilmiştir. Üçüncü bölümde Şanlıurfa şehrinin kültürel yapısı, şehirdeki giysi kültürü, yerel malzemeler ve teknikler irdelenmiştir. Dördüncü bölümde ise giysinin işlevselliği ve kültürlerarası aktarımı, sanat, zanaat, moda ekseninde giysi örnekleri üzerinden yerel malzeme ve tekniklerin kavram oluşturmadaki etkileşimleri üzerinde durulmuştur. Çalışmanın beşinci bölümünde giysi tasarımında yerel malzeme kullanımı ve teknik çözümlemeler başlığı altında bölgeye özgü bir yerel üretim tekniği olan kazazlık seçilmiş ve incelenmiştir. Tekniğin giysi ile oluşturduğu yeni anlatımlar ise şehirde kuttuk denilen dirsek altı bir kol boyuna sahip ceket örneği üzerinden araştırılmıştır. Yerelden güncele bir çizgide rengin ön planda tutulduğu tasarımlarda malzeme, teknik ve yeni biçim arayışlarıyla yüzeylerde rölyefsi etkilerin yer aldığı kompozisyonlar oluşturulmuştur. Altıncı bölüm olan sonuç kısmında ise değerlendirmeler yapılarak çalışma tamamlanmıştır. Çalışmanın amacı sanat, zanaat ve tasarım platformlarında yeniyi yaratma süreçlerinde sıklıkla başvurulan giysi elemanlarnın, alışılmışın dışında yeni olanaklar sunan yerel malzemeler ve tenikler perspektifinden değerlendirilerek giysiyi süreç, form, malzeme, uygulanan teknik, biçim, işlev gibi olgular bakımından sorgulamaktır. Çalışma; merkezine yerel malzeme, teknik, el sanatları, giysi tasarımı konularını alan sonraki çalşmalara referans oluşturma amacıyla kullanılabilir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKültüren_US
dc.subjectKimliken_US
dc.subjectŞanlıurfaen_US
dc.subjectEl sanatlarıen_US
dc.subjectGiysi Tasarımıen_US
dc.titleKültür, kimlik ve aidiyet ekseninde giysi: Şanlıurfa örneğien_US
dc.typeartThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Tekstil ve Moda Tasarımı Anasanat Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster