Abstract
Bu makalede enstalasyon sanatının ticari mekanlarda kullanımı ele alınmış ve güncel örnekler üzerinden bir inceleme yapılmıştır. Günümüzde firmalar arası rekabet artmakta, değişen satın alma biçimleri, teknolojik gelişmeler, ürün ve sunum çeşitliliği markaların piyasada talep görmeye yönelik yeni yaklaşımlar aramasına neden olmaktadır. Bu yarışta öne çıkabilmek adına kimi markalar mekanlarını hatırlanabilir kılan sanatsal düzenlemelere yer vermektedir. Çalışmanın amacı, markaların enstalasyon sanatı ile kurduğu ilişkileri deneyim ekonomisi ekseninde incelemek, hedef, kurgu ve yöntemlere ilişkin sonuçlara ulaşmaktır. Araştırma sürecinde önce konu ile ilgili literatür taraması yapılmış; ticari mekan görselleri incelenmiş, tasarımcı görüşlerine yer verilmiş ve bir sınıflandırmaya varılmıştır. Örnekler incelendiğinde enstalasyonların hatırlanabilir müşteri deneyimleri yaratmaya, estetik, sembolik ve işlevsel boyutta değişen ihtiyaçlara cevap vermeye, müşterinin mekanla/ürünle etkileşimini arttırmaya ve kurum kimliğine ilişkin mesajlar vermeye yönelik amaçlar taşıdığı görülmektedir.