Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Drones and streets: On the image composition of the Tahrir and Gezi occupations
dc.contributor.author | Firat, Begüm Özden | |
dc.date.accessioned | 2025-01-09T20:03:36Z | |
dc.date.available | 2025-01-09T20:03:36Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.isbn | 978-100019543-9 | |
dc.identifier.isbn | 978-036721984-0 | |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.4324/9780429269189-8 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14124/7617 | |
dc.description.abstract | This chapter discusses the political and social composition of the 2010-2013 cycle of contention by focusing on the ways in which the crowd has been captured in iconic images of the 2011 “Tahrir moment” in Egypt and the 2013 Gezi uprising in Turkey. I compare two main points of view, namely the drone and street-level perspectives, from which the crowd has been portrayed. The drone-perspective images representing the crowd occupying the square, I argue, give us the people as a political subject, while the street perspective picturing the revolutionary everyday of the occupation constructs the crowd as a social relationship. Eventually, I argue that the relation between these two perspectives points at the tension between what has been deemed the political and the social. I suggest that it is in between these two complementary perspectives that not only the visual language, but also the socio-political composition of the uprisings can be understood. © 2021 Taylor & Francis. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Taylor and Francis | en_US |
dc.relation.ispartof | Art and Activism in the Age of Systemic Crisis: Aesthetic Resilience | en_US |
dc.rights | Konferans Öğesi - Uluslararası - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.title | Drones and streets: On the image composition of the Tahrir and Gezi occupations | en_US |
dc.type | bookPart | en_US |
dc.department | Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.doi | 10.4324/9780429269189-8 | |
dc.identifier.startpage | 104 | en_US |
dc.identifier.endpage | 116 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Kitap Bölümü - Uluslararası | en_US |
dc.identifier.scopus | 2-s2.0-85096275498 | en_US |
dc.identifier.scopusquality | N/A | |
dc.indekslendigikaynak | Scopus | |
dc.snmz | KA_20250105 |
Bu öğenin dosyaları:
Dosyalar | Boyut | Biçim | Göster |
---|---|---|---|
Bu öğe ile ilişkili dosya yok. |
Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.
-
Տcopus [1543]
Scopus | Abstract and citation database