Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorSahin, Seval
dc.date.accessioned2025-01-09T20:08:19Z
dc.date.available2025-01-09T20:08:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn2458-9071
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/8132
dc.description.abstractIn this article, Ahmet Hasim's Karanfil, Ahmet Hamdi Tanpinar's Bir Gul Bu Karanliklarda, Tevfik Fikret's Krizantem poems and Mustafa Resid's passages from Bir Cicegin Lisanindan have all been grounded on, due to their inclusion of curves, locality, shape, and size angles in imagining flowers. In imagining the flower, the poet's meticulous instructions take the foreground. As the patient follows the doctor's instructions under hypnosis, the readers follow the poet's unspoken instructions. From the directions given from outside, the flower creates a temporality that alludes to the presence and a recollection of the past. Since this temporality carries a certain chronological time frame, the imagery is perceived as a concrete object observed by the viewer, like a photograph or a painting. Initially, the painting does not evoke emotion, it simply brings forth an act of recollection. In cases where the poet's gaze inclines from inside to out; flowers, with their reminiscent semblance, connotate other similar shapes and forms to mind, thus turning the flower into a medium where these shapes coexist. This motion, moving from inside to out by shifting, scattering, spreading or pouring in tandem yet respectively not only creates the imagery of flora it also transforms the reader's eye into a mental retina, as it also loads all the changes of a psychological state.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherSelcuk Univ, Inst Turkish Studiesen_US
dc.relation.ispartofSelcuk Universitesi Turkiyat Arastirmalari Dergisi-Selcuk University Journal of Studies in Turcologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessen_US
dc.subjectImaginationen_US
dc.subjectFlowersen_US
dc.subjectTevfik Fikret Ahmet Hasimen_US
dc.subjectAhmet Hamdi Tanpinaren_US
dc.titleFLOWERS IN POET'S MENTAL RETINA: CARNATION, ROSE AND CHRYSANTHEMUM-INSTANCES OF TEVFIK FIKRET, AHMET HASIM, MUSTAFA RESID VE AHMET HAMDI TANPINAR-en_US
dc.typearticleen_US
dc.departmentMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesien_US
dc.identifier.issue51en_US
dc.identifier.startpage273en_US
dc.identifier.endpage284en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.wosqualityN/A
dc.identifier.wosWOS:000694849600014
dc.indekslendigikaynakWeb of Scienceen_US
dc.snmzKA_20250105


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster