Abstract
Bu çalışma, firmaların inovasyon karakteristiği ile ürün kimlik bütünlükleri arasındaki ilişkinin, inovasyonun küresel dağılımı ile ilgili teorilerin de dikkate alınması ile, televizyon sektörü üzerinden açıklanması amacı ile yapılmıştır. Çalışma kapsamında, öncelikle literatürdeki inovasyon kavramı, inovasyon ile ilgili döngüsel modellere de değinilerek incelenmiştir. İnovasyon ve tasarımı faaliyetleri kapsamında değerlendirilen bir diğer kavram olan pazarlama kavramının zaman içerisindeki değişimi değerlendirilmiştir. Daha sonra, bahsedilen kavramlar ile ürün tasarımı davranışları arasındaki olası ilişkiler irdelenmiş ve ülkelerin inovasyon döngüsü içerisindeki konumları da düşünülerek firmalarda beklenebilecek inovasyon davranışları ile tasarım davranışları saptanmaya çalışılmıştır. İlerleyen bölümlerde, inovasyon kavramı, yakın tarihli yazın ile birlikte teknoloji ve anlam olmak üzere iki eksende, radikal ve artımlı karakteristikler çerçevesinde irdelenmiştir. Böylelikle firmalardaki olası inovasyon davranışları, tasarım kavramını da içine alacak şekilde tanımlanmış ve çalışma için teorik zemin oluşturulmuştur. Ürün kimliği bütünlüğünün, inovasyon davranışları ile ilişkilendirilmesi, stratejik ve bilişsel olmak üzere iki ayrı yönden incelenmiştir. İnovasyondaki radikal ve artımlı nitelikleri tanımlayan kavramlar içerisinde, stratejik ve bilişsel yönden dağınık veya bütüncül ürün kimliğine işaret edenler belirlenerek, kavramlar arasındaki ilişki kurulmuştur. Kurulan teorik ilişkiler üzerinden Türkiye'deki ve yurt dışındaki televizyon üreticisi firmaları inovasyon karakteristiği ve ürün kimliği bütünlükleri yönünden değerlendirilmiş ve kavramlara arasındaki ilişkilendirmeler incelenen vakalarda da aranmıştır. Tezin sonucunda inovasyon karakteristiği ve ürün kimlik bütünlüğü kavramları arasındaki ilişkiler saha araştırmaları ile desteklenerek açıklanılmaya çalışılmıştır. Araştırmada kullanılmak üzere değerlendirilme modelleri önerilmiş ve yorumlanmıştır.