Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBirincioğlu, Yıldız Derya
dc.contributor.authorBaloglu, Ugur
dc.contributor.authorZengin, Ferhat
dc.date.accessioned2025-02-03T07:55:35Z
dc.date.available2025-02-03T07:55:35Z
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.citationBirincioğlu, Y. D., Baloğlu, U. & Zengin, F. (2024). İzleyicilikten katılımcılığa: Türkiye’de dijital yerlilerin interaktif sinemada yeni görme kültürü üzerine bir araştırma. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 46, 97-116. https://doi.org/10.17829/turcom.1489179en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17829/turcom.1489179
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/9368
dc.description.abstractDijital çağın getirdiği teknolojik dönüşümler, görsel kültür pratiklerini ve izleyici deneyimlerini önemli ölçüde değiştirmektedir. Bu değişim özellikle dijital yerlilerin medya tüketim alışkanlıklarında belirgin bir şekilde görülmektedir. Bu araştırma, etkileşimli sinemanın sunduğu görsel ve işitsel teknikler ile izleyicilerin görme kültürü ve görme politikalarını nasıl yapılandırdığı konusunu incelemektedir. Çalışma, sinemanın dijitalleşmeyle gelişen anlatım olanaklarının izleyiciye hikâyeyi yönlendirme ve yönetebilme imkânı sunmasına, dolayısıyla izleyici pratiklerinde ortaya çıkan değişimlere odaklanmaktadır. Araştırmanın kuramsal çerçevesi, etkileşimli ve siber drama ile çizgisel olmayan anlatı bağlamlarında sinema-izleyici ilişkisinin geçirdiği dönüşümleri ele almaktadır. Nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan fenomenolojik desen üzerine kurulu olan bu araştırmada, 10 katılımcıya Late Shift interaktif filmi izletilerek derinlemesine görüşmeler yapılmış ve elde edilen veriler betimsel ve tematik analiz teknikleriyle çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre izleyiciler, interaktif film deneyiminde yaratma, yönetme ve temsil etme yanılsaması içerisinde yeni bir özdeşleşme, görme kültürü ve seyir deneyimi içerisine girmektedir. Çalışma, interaktif sinemanın geleneksel sinemadaki tekil karakter özdeşleşmesini aşarak izleyiciye karakter, yönetmen ve senarist rolleri arasında dinamik geçişler sunan katılımcı bir deneyim yarattığını ve bu sayede salt teknolojik bir yenilikten öte kültürel bir paradigma değişimini temsil ettiğini ortaya koymuştur.en_US
dc.description.abstractTechnological transformations brought about by the digital age are significantly changing visual culture practices and audience experiences. This change is particularly evident in the media consumption habits of digital natives. This research examines how audiovisual techniques offered by interactive cinema construct audiences' culture of seeing and politics of seeing. The study focuses on how the narrative possibilities of cinema that have developed with digitalization offer the audience the opportunity to direct and manage the story, and thus changes in audience practices. The theoretical framework of the research addresses the transformations of the cinema-audience relationship in the contexts of interactive and cyber drama and non-linear narrative. This study employs a phenomenological design, a qualitative research approach, to explore participants' experiences with the interactive film Late Shift. In-depth interviews were conducted with ten participants following their viewing of the film. The data collected were analyzed using descriptive and thematic analysis techniques, providing insights into the participants' perspectives and interactions with the film. According to the findings of the study, viewers develop a new identification, culture of seeing and viewing experience within the illusion of creating, directing and representing in the interactive film experience. The study reveals that interactive cinema transcends the singular character identification in traditional cinema and creates a participatory experience that offers the audience dynamic transitions between the roles of character, director and screenwriter, thus representing a cultural paradigm shift rather than a mere technological innovation.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMarmara Üniversitesi
dc.relation.ispartofTürkiye İletişim Araştırmaları Dergisi / Turkish Review of Communication Studiesen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİnteraktif Sinemaen_US
dc.subjectSeyir Deneyimien_US
dc.subjectGörme Kültürüen_US
dc.subjectDijital Sinemaen_US
dc.subjectKatılımcı İzleyicien_US
dc.titleİzleyicilikten Katılımcılığa: Türkiye’de Dijital Yerlilerin İnteraktif Sinemada Yeni Görme Kültürü Üzerine Bir Araştırmaen_US
dc.title.alternativeFrom Spectatorship to Participation: A Research on the New Visual Culture of Digital Natives in Interactive Cinema in Turkiyeen_US
dc.typearticleen_US
dc.authorid0000-0003-0119-9341en_US
dc.departmentFakülteler, Güzel Sanatlar Fakültesi, Sinema ve Televizyonen_US
dc.institutionauthorBirincioğlu, Yıldız Derya
dc.identifier.doi10.17829/turcom.1489179en_US
dc.identifier.issue46en_US
dc.identifier.startpage97en_US
dc.identifier.endpage116en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.authorwosidCFB-1297-2022en_US
dc.identifier.wosqualityQ4en_US
dc.identifier.wosWOS:001398287200005en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster