Abstract
Bu derlemede diyalektik davranış terapisi ve terapinin araştırma bulguları yaşam boyu yaklaşımı üzerinden ele alınmaktadır. Diyalektik davranış terapisi ilk olarak intihar ve kendine zarar verme riski taşıyan borderline kişilik bozuluğuna sahip bireyler için geliştirilmiş, kanıta dayalı yaklaşımlardan biridir. Bununla birlikte, son yıllarda daha geniş bir popülasyon için kapsamlı bir tedavi modeli sunmaktadır. Örneğin, standart diyalektik davranış terapisi çocuklar ve ergenler için adapte edilerek hem önleme hem de müdahale amaçlı olarak başarıyla uygulanmaktadır. Bunun yanısıra, transdiyagnostik bir yaklaşımla kanıta dayalı tedavilerin kullanımındaki son gelişmeler diyalektik davranış terapisinin yaygınlaştırılmasını ve uygulanmasını daha önemli hale getirmiştir. Diyalektik davranışçı terapinin yaşam boyu yaklaşımından güncel araştırma ve uygulamalarına odaklanmak ve diyalektik davranışçı terapinin girişimsel veya önleyici amaçlar için kullanılması, ilgilenen araştırmacılara ve uygulayıcılara gelişimsel aşamalardaki etkileri konusunda katkıda bulunacaktır.
This overview outlines dialectical behavioral therapy and its research findings from a lifespan perspective. Dialectical behavioral therapy is an evidence-based therapy initially developed for adults with severe pathologies including borderline personlity disorder, self harm, and suicidality. However, it has since become a more comprehensive treatment model across wider populations. For example, standard dialectical behavioral therapy treatment has been successfully adapted for children and adolescents, and been used as a successful prevention programme as well for intervention. Furthermore, recent advances in the use of empirically-supported treatments through a transdiagnostic approach have made dialectical behavioral therapy dissemination and implementation practices more important. Focusing on current research and implementations of dialectical behavioral therapy from a lifespan perspective and use of dialectical behavioral therapy for interventional or preventional purposes will contribute to the interested researchers and practitioners on its implications across developmental stages.