Özet
Tez çalışmasının I. Bölümü Giriş kısmından oluşmaktadır. Bu bölümde, Osmanlı toplumunun yabancılarla olan ilişkileri ve batılılaşma hareketleri genel olarak anlatılarak 19. yüzyıl sonuna kadar geçen dönem anlatılmıştır. Çalışmanın amacı ve yöntemi hakkında bilgi verilmiştir.2. Bölümde, Yeni-Klasik devir öncesi mimari incelenmiştir. İstanbul'daki mimari ortam tarif edildikten sonra, İstanbul'da 19. yüzyılda da faaliyet gösteren başlıca yabancı mimarlar incelenerek o devirde yapılan mimari uygulamalar genel hatlarıyla anlatılmıştır.3. Bölümde Türk Yeni-Klasik mimarisinin çıkışı anlatılarak genel mimari özellikleri ortaya konmuştur. Yeni-Klasik mimarinin en önemli uygulayıcısı Kemaleddin Bey'in hayatı anlatılmıştır. Bu üslupta eser veren diğer mimarlara değinilmiş ve İstanbul'da yapılmış Yeni-Klasik yapılardan genel örnekler verilmiştir. Daha sonra tez çalışmasının omurgasını oluşturan, Üsküdar bölgesinde 1900-1930 yılları arasında yapılan Yeni-Klasik örneklerin katalogu verilmiştir. Yeni-Klasik mimarinin genel özellikleri anlatıldıktan sonra bu özelliklerin katalog yapılarıyla kıyaslamaları yapılıp tablolar halinde sunulmuştur.4. Bölümde, eski eser yapıların genel olarak bozulma nedenleri incelenmiştir. Katalog bölümünde yer alan yapıların bozulma durumları değerlendirilmiştir.5. Bölümde, yapılan çalışmanın genel değerlendirmesi yapılmış, varılan sonuçlar ifade edilmiştir.