Özet
Çağdaşlaşma süreciyle birlikte çok uluslu bir yönetimden ‘‘Milli Devlet’’
niteliğindeki Cumhuriyete geçiş, yeni devlet biçimi, halkı eğitip biçimlendirirken
çağdaş bilimin ve bilginin ışığından herkesin eşit oranda yararlanması ilke
edinilmiştir.
Türk resim sanatında figür ilk kez 19. yüzyıldaki batılaşma hareketiyle
Osman Hamdi Bey ve Halil Paşa tarafından bir tür olarak ele alınmıştır. Figüre
ağırlık veren 1914 kuşağı ressamlarından İbrahim Çallı, Nazmi Ziya Güran ve
Feyhaman Duran dönemin izlenimci eğiliminden hareketle renk ve ışık etkilerini ön
planda tutmuşlardır. Figürü toplumsal gerçekçilik çevresinde ele alan sanatçılar
arasındaysa Nuri İyem, Neşet Günal, Nedim Günsur, İbrahim Balaban ve Cihat
Burak sayılabilir. Turgut Zaim yöresel özellikleri yansıtan figür çalışmaları, Fikret
Mualla ise dışavurumcu anlatımıyla dikkati çeker.
1975’ten günümüze kadar olan süreçte, kendi çağdaş eğilimleri
doğrultusunda bu geleneğin mirasını alan beş Türk ressam Mehmet Güleryüz, Neş’e
Erdok, Cihat Aral, Mustafa Ata ve Kemal İskender figüratif sanat üzerine kurdukları
farklı üslupları içerisinde insanlık gerçeğini, dramı, anadolu insanının çilesini,
düşleri, korkuları konu edinmişlerdir.
Anahtar Kelimeler: Figür, Figüratif, Desen, Renk, Resim, Tuval, Sanat, Çizgi.