Abstract
Bu çalışma sıcak cam üfleme sanatının zanaattan sanata evirilmesi ve bu
süreçte neden sıcak cam eğitiminin gerekli olduğu, tarihsel sürecin bu gerekliliği
nasıl doğurduğu ve sıcak cam eğitiminin müfredat ve atölye ekipmanları bazında
nasıl şekillendirilmesi gerektiği konularını ele almaktadır.
Üç ana bölümden oluşan çalışmanın ilk bölümünde; cam üflemenin
zanaattan, sanata nasıl bir tarihsel süreç geçirdiği incelenmektedir.
İkinci bölümde cam üfleme sanatının cam üfleme eğitimindeki yeri, dünyada
bu eğitimin hangi ülkelerde hangi okullar ve üniversitelerce nasıl verildiği,
ülkemizdeki eğitim sistemi ve karşılaştırmalı araştırmalara yer verilmiştir.
Üçüncü bölümde; üniversitelerde cam üfleme eğitiminin nasıl olması
gerektiği sorunsalı ele alınmıştır. Ülkemizde faaliyet gösteren cam bölümleri ve cam
anasanat dallarının hangi dersleri nasıl işlediği sorusu üzerinde durulmuş ve Mimar
Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde işlenen cam üfleme derslerinin müfredatı
detaylı bir şekilde ele alınmıştır.
Sonuç kısmında ise cam üfleme sanatının ülkemizde nasıl yaygınlaştırılması
gerektiği, bu yolda atılabilecek adımlar ve mevcut sistemin olumlu ve olumsuz
yanları karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır.
Anahtar Kelimeler: Sıcak Cam, Cam Üfleme Sanatı, Cam Üflemenin Zanaattan
Sanata Evrimi, Cam Üfleme Eğitimi