Abstract
Bu çalışmada Türk sinemasında Kürtlüğün ve Kürdistan‟ın temsil edilme biçimleri belirli
sorular, sorunsallar ve argümanlar etrafında analiz edilmiştir. Araştırma temel olarak, Türk
sinemasında Kürtlerin ve Kürdistan temsillerinin nasıl anlaşılacağı ve problematize edileceği,
filmlerin hangi tarihsel-toplumsal bağlam içerisine yerleştirileceği ve hangi kuram, kavram ve kategoriler içerisinden analiz edileceği sorularından hareket etmektedir. Bu sorularla ilişkili olarak başka sorular, çalışmanın temel argümanı olan Türk sinemasında Kürtlük ve Kürdistan inşaları, ancak, Osmanlı-Türk devletleriyle Kürdistan ve orada yaşayalar arasında varola gelen egemenlik ve iktidar ilişkileri içerisinden anlaşılabilir, argümanıyla birlikte ele alındı. Araştırmada 1960-1980 yılları arasında yapılmış belli filmler üzerinden Kürtlük ve Kürdistan temsillerini incelenmektedir. Çalışmanın önermelerinden biri Kürdistan ve Kürtlük temsilleri bağlamında Türk sinemasının bir egemenlik biçimi olarak Türklüğün üretildiği bir perdeye dönüştüğüdür. Türklük ve Kürtlük arasında tarihsel olarak kurulmuş egemenlik ve güç ilişkilerinin filmler üzerinden bir okumasına girişen bu çalışmada, sözü edilen egemenlik ve
iktidar ilişkileri, kolonyalist/oryantalist söylem eleştirisi ve Türklük tartışmalarıyla
ilişkilendirilerek analiz ediliyor.
ANAHTAR KELİMELER: Kolonyalizm, Kürdistan, Türklük, Kürtlük, Kolonyalist Söylem,
Egemenlik İlişkileri, Oryantalist Söylem, Türk Sineması, Türklüğün Sinema Perdesi
Türklüğün Kolonyalist Perdesi, Temsil, Kemalizm, Ulusal Kimlik, Ulus Oluşturma Süreçleri