Özet
Metope, Yunan mimarisinin Dor düzeninde, tapınağın çatısının altında yer alan, mitolojik sahnelerin betimlendiği dikdörtgen-taş levhalara verilen isimdir. Szymanowski, muhtemelen Akdeniz'e yaptığı seyahatlar sonrası, Selinunte'deki tapınakta gördüğü metoplardan etkilenerek bu süiti yaratmıştır. Szymanowski besteciliğinde üç dönem yaşamıştır. İlk dönemde Alman Romantizmi'ne (Weimar Okulu-Richard Strauss) hayranlık duyduğu, ikinci dönemde Fransız Empresyonizmi'nden etkilendiği, ayrıca doğu kültürüyle yakınlaştığı, üçüncü dönemde ise dağ insanlarının folklorunu (goral) benimsediği ve müziğinde kullandığı görülür. Olgunlaştıkça, bu üç dönemi sentezleştirecektir. Bu sentez özellikle Op.29 Metopes'te son derece belirgindir. Süit, tınılar ve armonizasyon itibarıyla empresyonisttir, ancak program içermesi nedeniyle neoromantik bir yapıya sahiptir. Eseri bestelerken klavyenin tüm olanakları, registerin tamamı kullanılmıştır. Szymanowski'nin kullandığı büyük virtüozite, Liszt–Ravel çizgisinin devamı olarak düşünülmelidir. Su seslerini betimlerken, Ravel ve Debussy'in tınısal etkileri görülür. ANAHTAR KELİMELER: Empresyonizm, Neoromantizm, Goral müzik, Mloda Polska, Odysseia.