Abstract
Hârizmşâhlar Devleti Ortaçağ Türk-İslam devletleri arasında önemli bir yere sahiptir. Bu dönemde pek çok ilmî faaliyet gerçekleşmiştir. İlmî çalışmaların yapıldığı kurumlar arasında cami ve mescidler, medreseler, kütüphaneler, hastaneler ve âlimlerin evleri yer almaktadır. Bu mekânlarda talebeler yetiştirilir, eserler yazılır ve diğer ilmî faaliyetler gerçekleşirdi. Hârizmşâhlar döneminde tefsir, hadis, fıkıh, kelam, tasavvuf, matematik, astronomi, tıp gibi alanlarda pek çok âlim yetişmiştir. Bu âlimler tarafından çeşitli alanlarda kaleme alınan eserler ise ilim dünyasında kabul görmüş çalışmalardır. Âlimlerin ilmî gelişiminde ve gerçekleştirdikleri faaliyetlerde onların mezheplerinin de etkisi bulunmaktadır. Yine âlimler ilmin peşinden gitmek sureti ile İslâm coğrafyasında sıkça seyahat etmişlerdir. Onlar dönemin önemli merkezlerinde bir yandan faaliyetlerine devam etmişler diğer yandan da talebe yetiştirmişlerdir. Böylelikle hocalarından aldıkları ilmî mirası geliştirerek talebelerine aktarmışlardır. Bu âlimler ilmî ve dinî açıdan olduğu kadar eğitim açısından da İslâm dünyasına tesir etmişlerdir. Tüm bu ilmî faaliyetlerin içerisinde Hârizmşâh hükümdarlarının da diğer Türk devletlerinde olduğu gibi ilim ve kültür anlamında büyük bir donanıma sahip oldukları malumdur. Bu dönemde yaşamış olan âlimlerin ilmî faaliyetlerinin yanı sıra siyasi hayata da müdahil oldukları görülür. Onlar devletlerarası gidiş-gelişlerin yanısıra savaşlarda kıyımlara engel olmak için elçilik yapmışlar ve çeşitli devlet görevlerinde bulunmuşlardır. Sultanlar ile yakın münasebette olan âlimler aynı zamanda devlet erkanı ile de ilişki içerisindeydiler. Bu dönemde gerçekleşen Moğol istilası ile birlikte medreseler, kütüphaneler gibi ilmî faaliyetlerin yürütüldüğü mekânlar yakılıp yıkılmıştır. Âlimlerin bir kısmı yaşadıkları şehirleri terk etmek zorunda kalmışlar, bir kısmı da Moğollar tarafından öldürülmüşlerdir. Dolayısıyla Hârizmşâhlar Devleti'nin ilim hayatı bu istiladan oldukça etkilenmiştir. Anahtar Kelimeler: Hârizmşâhlar, ilim, eğitim, medrese, âlim.