Abstract
Bu araştırma, lise öğrencilerinin kişisel problem çözme beceri algılarının sergiledikleri derslere yönelik direnç davranışlarını yordama düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu araştırmada amaca uygun olarak nicel araştırma modelleri içerisinde yer alan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri, 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, 10. sınıfa devam eden öğrencilerden toplanmıştır. Veri toplanacak öğrenciler basit seçkisiz örnekleme yoluyla seçilmiştir. Araştırmaya toplam 831 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama için, Lise Öğrenci Direnç Ölçeği (LÖDÖ) ve Problem Çözme Envanteri (PÇE) kullanılmıştır. Verilerin analizinde, ortalama, standart sapma, Pearson korelasyon, ve basit doğrusal regresyon kullanılmıştır Veriler SPSS 22.0 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırmada uygulanan analizler için anlamlılık düzeyi .01 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin kişisel problem çözme algıları ile derslere yönelik direnç davranışları arasında -.24 düzeyinde; matematiğe yönelik tutumları arasında ise -.23 düzeyinde anlamlı (p<0.01) ilişki tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonucuna göre, öğrencilerin kişisel problem çözme algılarının derslere yönelik direnç davranışındaki varyansın yüzde 5'ini açıklamaktadır
The aim of the study was to determine the value of high school students’ sense of problem-solving ability in predicting resistance to classes. In accordance with the aims of the study, a correlational survey model was used to determine covariance between the variables. The data for this study were collected through surveys given to 10thgraders in the spring semester of 2015-2016 education year. The participating students were chosen using simple random sampling. 831 students participated in the study. The Resistance Scale for High School Students (LODO) and Problem-Solving Inventory were used as data collection tools. Pearson correlation, means, standard deviation and simple linear regression were performed for data analyses. The data were analyzed using SPSS 22.0. The significance level was accepted to be .01 for the analyses used in the study. The study found that there is a significant correlation at the level of -.24 between students’ students’ sense of problem-solving and their resistance behavior towards classes; a significant correlation at the level of -.27 (p<0.01) between their problem-solving ability and attitude toward m ath. According to the regression analyses, the students’ sense of problem-solving accounts for five percent of the variance for resistant behavior towards classes