Abstract
Kendine özgü dilbilgisi, söz dağarcığı olan giysilerin karşıdaki kişiler tarafından okunabilen işaret dillerinin varlığı giysilerin görsel bir dilleri olduğunu göstermektedir. Bu anlamda giyim bir iletişim şeklidir. Seçilen her giysi ile kişilik tanımlanabilmekte ya da kişi kendini istediği gibi tarif edebilmektedir. Bu doğrultuda moda ile giysilerin ilişkisi ve akabinde giysiler ile bireyin ve toplumun ilişkisi şekillenmektedir. Bir anlamda giyim özellikleri ve tercihleri doğru okunabildiğinde toplumların özelliklerinin de göstergesi olabilmektedir. Giysi, marka ve statü üçgeninde giysi ve marka kültürü oluşumlarından bahsedilebilmekte, Giysiler aracılığı ile kişilikler ifade edilirken, diğer bireyler ile de etkileşim biçimi oluşturulmaktadır. Giyim kültürünü oluşturan giysilerin oluşum süreçlerinin ve anlamlarının bilinmesi kullanım alanları ve bilinçli kullanım açısından önem taşımaktadır.Antropolojik Açıdan Giyim Kültürü başlıklı çalışma, giysi seçimlerinin psikolojik ve sosyolojik etkenler doğrultusunda incelendiği Giriş, Moda - Giyim Kültürü İlişkisi, Giysilerin Toplumsal Anlamları, Kırsal ve Kentsel Giyinme Şekilleri ve Günümüz Giyim Kültürünün ve Modasının Bireyler Açısından İncelenmesi başlıklı bölümlerden oluşmaktadır.Tezin amacını ve sınırlarını kısaca açıklayan Giriş, aynı zamanda tezin birinci bölümünü oluşturmaktadır.İkinci Bölüm, modanın anlamı ve giysiler üzerindeki etkisi, giysi tercihleri ve kıyafet tarzları ile bilinçli ya da bilinçsiz ifade edilmeye çalışılan giyim kodlarının anlamları ve toplumsal, bireysel kimlik şekillenmelerini moda, giysi ve toplum bağlamında Moda, Giyim Kültürü İlişkisi başlığı altında vermektedir.Üçüncü Bölümde, giyim kültürünü oluşturan giysilerin, anlamlarının ve oluşum süreçlerinin bilinmesinin günümüzde ifade ettikleri ile birlikte kullanım alanları açısından önemleri Giysilerin Toplumsal Anlamları başlığı altında açıklanmıştır. Dördüncü Bölümde, giyinme şekilleri incelenirken giysi kültürlerinin insanların yaşama alanlarına göre ayrılabileceğine dair görüşler doğrultusunda dünyadaki farklı ve özellikli giyinme şekilleri Kırsal ve Kentsel Giyinme Şekilleri başlığı altında ele alınmıştır.Beşinci Bölümde, Avrupa'nın belli merkezlerinden ve İstanbuldan toplam otuz kişiye giyim kültürü ve moda konusunda geçmiş, bugün, dünya ve gelecek ile ilgili düşünceler öğrenilmek üzere on sorudan oluşan bir anket uygulanmış, anketin sonucu Günümüz Giyim Kültürünün ve Modasının Bireyler Açısından İncelenmesi başlığı altında incelenmiştir.Bu tezde ortaya konan sonuçlardan bazıları; aslında bir iletişim şekli olan giyim vasıtasıyla cinsiyet, toplumsal statü, yaş, din gibi toplumsal kimlik unsurları ve kültürel değerlerin okunabilmesi, iklimsel ve coğrafi koşullara uyumun yanı sıra güzel görünme arzusu gibi ifade şekilleri ile yansıyan ve yansıtılmak istenen olarak şekillenebilen kimliklerdir.