Abstract
Serge Avedikian’ın Hayırsızada [Chienne d’Histoire] adlı animasyon belgeseli, İstanbul’dasayıları giderek artan köpeklerin "şehri istilasının" önüne geçmek için İttihat ve Terakkihükümetinin 1910 yılında düzenlediği itlafı anlatır. Özel bir ilgiye değer olan ise Avedikian’ınfilmine hakim olan üslubun, hayvanın felaketinin temsiline dair bir kendi üzerine düşünüşütaşımasıdır. Bu yazı, Hayırsızada filminin biçimsel özelliklerine referansla hayvanlarınfelaketine odaklanmayı seçiyor. Felaketi, insan merkezli bir bakış açısından uzaklaşaraktahayyül eden bir anlatı üzerinden, felaketin temsili üzerine düşünüyor ve "insan-olmayan"ınsesine de açılabilen çoğul tarihlerin olasılığını araştırıyor.
Serge Avedikian’s animated documentary Barking Island [Chienne d’Histoire] tells the dog massacre committed by the government of the Committee of Union and Progress in Istanbul in 1910 in order to prevent the "dogs’ invasion of the city". What deserves a significant attention is that the dominant stylistic features of the film carry a self-reflexive possibility regarding the representation of the catastrophe of the animal. This paper chooses to focus on the catastrophe of the animal in reference to the stylistic features of the film. Drawing upon a narrative which imagines catastrophe from a non-human perspective, it reflects on the representation of the catastrophe and searches for the possibility of multiple histories which opens to the sound of non-human.