Abstract
Restorasyon ve konservasyonu eğitimini uzaktan gerçekleştirmek mümkün mü: Belki de ilk ola rak sanat eğitimi üzerine tüm mantığın temeli olan soruya cevap vermeliyiz: sanat eğitimi için hangi şartların, ortamın olması gereklidir? Sanat eğitimi diğer bilgi biçimlerinden farklı mı? Sa nat eğitiminin diğer alanlara göre ne kadar farklılıklar içerdiğini anlamak için bunlar önemli sorulardır. Sanat, insanın eli, düşünce ve yüreğinin bir araya gelmesidir, diye düşünürsek, en azından yetenek düşünce ve duygunun nasıl koordine edilebileceğini kesinlikle öğretebileceği mizi söyleyebiliriz. Tabi ki yetenek bu anlamda önemli bir yere sahip olabilir ama önemli olan bu yeteneğin işlenmesi ve eğitilmesi adına imkan ve şartların oluşturulmasıdır. Restorasyon eğitimi veren kurumlar, içerdiği müfredat ve kapsam olarak uzaktan eğitim sis temi ile öğretimi kurgulamamışlardır. Bu eğitim kurumlarının yapısı, genel olarak farklı türde malzemenin kullanımı-deneyimlenmesi, laboratuvar çalışmaları ve fizik-kimya gibi farklı disip linlerin bir araya gelmesiyle oluşturulmuştur.
Is it possible to teach and learn restoration and conservation from a distance? Perhaps we should first answer the question that is the basis of all logic on art teaching: what conditions must exist in order to teach or learn art? Is art education different from other forms of knowledge? These are important questions to understand how different arts education is compared to other fields. If we think that art is the union of human hand, head and heart, we can at least say that we can defi nitely teach how to coordinate talent, thought and feeling. Of course, talent can be an important cornerstone of this field, but the most important thing is to create the necessary conditions for the training and processing of this talent. Institutions providing restoration education have not established education with the distan ce education system in terms of its curriculum and scope. The structure of these educational institutions is generally formed by the combination of different disciplines such as the use and experience of different types of materials, laboratory studies and physics and chemistry. Institutions that provide the education of restoration have never considered offering distan ce learning due to their characteristic structures. The didactic heart of these institutions was formed not only by the theoretical-scientific disciplines, but also by the laboratories - studios where material is shaped, reproduced, reused, and are the most important part of the contact and physical relationship with the material.