Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
Müzik-Bilim Dergisi Cilt 1, Sayı: 7, 2015
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2015Author
Editörler: Prof. Dr. Kıvılcım YILDIZ ŞENÜRKMEZ, Arş. Gör. Dr. Evrim Hikmet ÖĞÜT, Arş. Gör. Nihan TAHTAİŞLEYEN, Arş. Gör. Ayşe Tül DEMİRBAŞ
Metadata
Show full item recordAbstract
2012 yılından beri yayın hayatına devam etmekte olan Müzik-Bilim Dergisi, müzikolojinin disiplinlerarası çalışma alanını tüm yönleriyle ortaya koymaya, müzik araştırmalarına ve dolaylı yoldan yaratımına destek vermeye devam ediyor. Alanın genç araştırmacılarına esin kaynağı olmaya özen gösteren bir yayın anlayışını benimsemiş olan Müzik-Bilim Dergisi, akademilerin olduğu kadar yayın organlarının da müzikolojinin gelişimine ve devamlılığına katkısı olduğunu göstermeyi hedefliyor. Müziğin besteleniş sürecinin ve bunu besleyen tüm alanların bilimsel bir anlayışla, bir bütün olarak değerlendirilmesinin gerekliliği inancıyla, Müzik-Bilim Dergisi’nin bu sayısını, disiplinlerarası çalışmaların sonucunda müzik ve sanat tarihindeki yerlerini almış olan bazı yapıtlara farklı bakış açılarıyla yaklaşmayı öneren araştırma ve analizlere ayırdık. Bülent Yüksel’in kaleme aldığı “Ahmed Adnan Saygun’un Gılgameş Epik Dramına Metin ve Müzik Perspektifinden Bir Bakış” başlıklı makale bizleri, konulu müzik yapıtlarının ayrılmaz parçalarından biri olan edebiyata yaklaştırıyor. Saygun’un hiç sahnelenmemiş olan bu önemli yapıtını metinsel ve müzikal bakımdan inceleyerek epik dram türünün bestecinin perspektifinden nasıl ele alındığını ortaya koyuyor. Müzik ve elektroniğin birleşiminin 20. Yüzyıl sanatına yön verdiği anlayışın en önemli temsilcilerinden biri olan Jean-Claude Risset’nin Variants adlı yapıtını incelediği “Partisyon ve Sayısal İşaret İşlemesinin Karşılıklı Etkileşimi” başlıklı makalesinde Onur Dülger, söz konusu yapıtı müzikal analiz ve “tersine mühendislik” yöntemlerini kullandığı karşılaştırmalı bir analizle ele alıyor. Ekin Çoraklı, müziğin felsefe ile olan ilişkisinin en belirgin damarlarından birini mercek altına aldığı “On Music and Its Connection to the Will” (Müzik ve Müziğin İstenç ile İlişkisi) başlıklı makalesinde, Schopenhauer ve Nietzsche’nin metafizik bir karakter taşıyan ve insan ruhunda bir acı kaynağı oluşturan “istenç” üzerine kurdukları müzik felsefesini irdeleyerek yeni bir müzik düşüncesi öne sürüyor. Lisa Helbig, “Poème Eléctronique: The Enormous Project of the Philips Pavilion” (Poème Eléctronique: Büyük Philips Pavyonu Projesi) başlıklı makalesinde geçen yüzyılın en çarpıcı disiplinlerarası projelerinden birini ele alıyor. Makalede, film gösterimleri, ışık enstalasyonları ve mimari ile müziği birleştiren Poème Eléctronique’in, çağın usta sanatçıları Le Corbusier, Edgard Varèse ve Iannis Xenakis’in işbirliği ile hayata geçiş süreci, bir “çok yönlü sanat” uygulaması çerçevesinde değerlendiriliyor. Müzikten farklı alanlara ilgi duymanın ve bu alanlarla işbirliği içinde çalışarak sanat tarihine ve müzik repertuvarına özgün yapıtlar kazandıran sanatçıların yaklaşımlarını farklı analiz önerileri eşliğinde değerlendiren makalelerden oluşturduğumuz bu sayımızın alanda yapılacak yeni çalışmalara da esin kaynağı olması dileğimizdir. Yayını MSGSÜ Yayın ve Basın Birimi’nin desteği ile sağlanan Müzik-Bilim Dergisi, bu sayısının da arşive katılmasında büyük emeği olan hakemlerine, genel yayın yönetmenine, editörlerine ve yazarlarına teşekkür eder. Müzik-Bilim Dergisi Yayın Kurulu