Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository

DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.

Search MSGSÜ
Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorSoylu, Rasim
dc.contributor.authorYıldırım, Nevzat
dc.date.accessioned2022-06-08T18:35:11Z
dc.date.available2022-06-08T18:35:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1301-6229
dc.identifier.issn2148-0710
dc.identifier.urihttps://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpNd016ZzVPUT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/532
dc.description.abstractTürk fotoğraf sanatı Osmanlı son dönemindeki Abdullah Biraderler ile başlamış vegünümüze kadar Ara Güler gibi pek çok ünlü fotoğraf sanatçısının yetiştiği bir alan olmuştur.Cumhuriyet döneminde turistik ve belge amaçlı çekimler ile devam eden fotoğrafsanatı, 1980’lerden sonra belgesel hüviyetini yavaş yavaş sanatsal üretime bırakmayabaşlamıştır. Şahin Kaygun, fotoğraf sanatında deneysel çalışmaları ile bir öncü niteliğindeolup, çok erken hayata veda etmesine rağmen yaptığı başarılı işler ile adını Türkfotoğraf sanatı tarihine geçirmeyi başarmış bir sanatçıdır. Onun polaroid fotoğrafları vefotoğraf üzerine uyguladığı kazıma ve boya ile müdahale etme gibi teknikleri onu avangardve önemli kılmaktadır. 1980 öncesi politik olayların da etkisiyle sosyal değişim vegelişmeleri takip ederek dönemine hem ışık tutmuş, hem de belgesel özellikte fotoğraflarortaya koymuştur. Kaygun, eserlerinde fotoğraf dışı teknikleri kullanarak gerçekleştirdiğiözgün müdahaleleriyle sanatın farklı disiplinlerini çalışmalarında bir araya getirmiş,Türk fotoğraf sanatına estetik ve biçim olarak yeni bir anlatım dili kazandırmıştır. Yurtiçi ve yurt dışında düzenlediği fotoğraf sergileriyle Tüek fotoğrafını sanat camiasındabaşarıyla temsil etmiştiren_US
dc.description.abstractTurkish photography art has started with the Abdullah Brothers in the last period of the Ottoman Empire and has been an area where many famous photographers such as Ara Güler have grown up to the present day. In the Republican period, the art of photography, which continued with the shooting for tourism and documentary purposes, began to leave the documentary identity to the artistic production after 1980s. Şahin Kaygun is a pioneer with his experimental works in photography and despite his very early life he is an artist who has succeeded in putting his name on the history of Turkish photography art. His techniques such as polaroid photographs and scraping and painting on photography make him avant-garde and important. In the period prior to 1980, following the social changes and developments under the influence of the political events, he brought to light both the period and documentary photographs. Kaygun brought together different disciplines of art with his original interventions in his works by using techniques other than photography.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.relation.ispartofEKEV AKADEMİ DERGİSİen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSanaten_US
dc.titleŞAHİN KAYGUN FOTOĞRAFLARINDA RESİMSEL YAKLAŞIMLARen_US
dc.title.alternativePhilosophical Approaches in Şahin Kaygun Photographsen_US
dc.typearticleen_US
dc.department. . .en_US
dc.institutionauthor. . .
dc.identifier.issue77en_US
dc.identifier.startpage333en_US
dc.identifier.endpage345en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.trdizinidTXpNd016ZzVPUT09en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record