Abstract
Arttırılmış gerçeklik, fiziki çevrenin üzerine eş zamanlı olarak sanal nesneler eklemeye imkan sağlayanteknolojik yeniliktir. 21. Yüzyılda, günlük yaşamımızda farklı alanlarda kullanımı yaygınlaşan bu teknolojinineğitim çatısı altında da faydaları görünür hale gelmiştir. Ancak henüz lisans düzeyinde mekan tasarımıeğitimi özelinde kullanımı ve potansiyeli yeterince farkedilememiştir. Bu çalışmanın amacı arttırılmışgerçeklik teknolojilerinin mekan tasarımı eğitiminde kullanımını değerlendirip; AG’nin verimli bir eğitimyöntemi olarak tasarım öğrencilerine sağlayabileceği potansiyel katkıları incelemektir. Mekan tasarımıalanı kapsamında ticari ya da profesyonel meslek yardımcıları olarak fayda sağlayan AG sistemleri mevcutolsa da, mesleğin eğitim süreci için geliştirilmiş AG uygulamaları oldukça kısıtlıdır. Bu sebeple çalışmadaprofesyonel alanda kullanılan, konuyu anlaşılır kılacak AG uygulama örnekleri seçilerek eğitimin amaçlarıile birlikte ele alınmıştır. Tasarım eğitimi sürecinde öğrencilerden beklenen işbirliği, bilgiye erişim, sahagezileri, tasarım süreci ve temsil teknikleri aşamalarında AG uygulamalarının etkin rolu değerlendirilmiştir.Bu teknolojinin kısıtlı kaldığı yönler tespit edilerek tasarım eğitimine uygun şekilde gelişimi için önerilerdebulunulmuştur.
Augmented reality is technological innovation that allows simultaneous virtual objects on the physical environment. In the 21st century, the benefits of this technology, which has become widespread in different areas in our daily life, have become visible under the education framework. However, the use and potential of the specialization in the field space design education at the undergraduate level has not been realized sufficiently. The aim of this study is to evaluate the use of augmented reality technologies in space design education and to examine the potential contributions of AR as an efficient training method, to the students. Although there are AR systems that benefit as commercial or professional occupational assistants within the scope of space design, the applications of AR developed for the training process of the profession are very limited. For this reason, in the study, the AR application samples which are used in the professional field and which will make the subject understandable are considered together with the aims of the training. In the process of design education, the effective role of AR applications was evaluated during the stages of collaboration, access to information, field trips, design process and representation techniques. The restrictions of the technology were determined and the developments in accordance with design education were recommended.