Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDoç. Dr. Saadet Aytıs
dc.contributor.authorŞentürk, Efe Can
dc.date.accessioned2023-08-31T12:34:14Z
dc.date.available2023-08-31T12:34:14Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/5442
dc.description.abstractMimariyi deneyimlemenin duyular bağlamında boyutları vardır. İşitsel deneyim bu boyutlardandır ve mimari deneyim üzerinde azımsanamayacak bir etkiye sahiptir. Gelişen teknoloji ve değişen koşullar çoğunlukla işitsel deneyimin mekânlarda göz ardı edilmesine sebep olmuştur. Mekânı işitsel deneyim bağlamında tasarlayabilmek için öncelikle mekânın işitsel mimarisini ve işitsel mimariyi oluşturan hacim akustiği kapsamında gerçekleşen fiziksel olayları anlamak gerekmektedir. Bu çalışma ile tasarım aşamasında verilen kararların mekânın işitsel deneyimini belirlediği tespit edilmiştir. Tasarımcı, bilinçli veya bilinçsiz olarak, tasarım aşamasında, mekânda var olacak dolaylı ve dolaysız sesleri tayin etmektedir. Dolaysız ses fiziksel mimarinin etkisi ile dolaylı sesi oluşturmaktadır. Dolaylı ses ve fiziksel mimari de mekânın işitsel mimarisini ortaya çıkarmaktadır. İnsanların, mekânda duydukları işitsel peyzaj, zihinde dolaylı ve dolaysız ses olarak algılanır. Bu algılar ışığında, zihin, ses kaynağı ve işitsel mimari hakkında tanımlamalar yapar. Ses kaynağı algısını dolaysız ve dolaylı ses oluşturmaktadır. Bu sebeple, ses kaynağının kendisi ile algısı arasında dolaylı sesin etkisi ile farklılıklar meydana gelebilmektedir. İşitsel mimari tasarıma bu noktada dahil olarak ses kaynağı algısını kontrol edebilmektedir. İşitsel mimari düzenlenerek, geçmişten günümüze kadar, bilinçli veya bilinçsiz olarak yapılara katılmıştır. İnsanlar geçmişte, özellikle ibadet yapılarında, hayranlık duygusu oluşması için işitsel deneyimi kurgularken, günümüzde akustik açıdan hassas mekânlarda hoşnutsuzluk duygusunu gidermek için kurgulamaktadır. Ancak insanların mekânla iletişimi göz önüne alındığında, oluşan duyguların bunlar ile sınırlı olamayacağı anlaşılmaktadır. İnsan, mekân ile teması esnasında, çevresel etkilerin ve tasarımın önderliğinde birçok duygu üretmektedir. Dolayısıyla tasarımcılar, kullanıcılarda hedefledikleri duygu oluşumları doğrultusunda işitsel deneyimi araç olarak kullanmalıdır. Böylelikle insanların mekânda farklı duygular da deneyimleyebilmelerini sağlamalıdır. Tasarım aşamasında, işitsel mimarinin göz önüne alınması ile mekânların işitsel açıdan da insanlara hitap etmesi sağlanacak ve böylelikle daha nitelikli mekânlara ulaşılabilecektir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMimari akustiken_US
dc.subjectHacim akustiğien_US
dc.subjectİşitsel mimarien_US
dc.subjectİç mimarlıken_US
dc.subjectİşitsel algıen_US
dc.titleİşitsel mimari kavramı ve hacim akustiği bağlamında tasarımla ilişkilendirilmesinde temel ilkeleren_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster